Рамадан
Аталай от ДПС има личен интерес от промените в Закона за автомобилните
превози, обявиха депутати от ДСБ. Ремонтът на закона тече от миналата
седмица под знака на спешното пренастройване към европейските норми.
Поправките вече минаха на първо четене.
При обсъждането на новите текстове Васил Паница от ДСБ
настоя Рамадан Аталай да декларира дали няма да почерпи облаги от
промените.
Д-р Паница се позова на правилника за дейността на Народното събрание,
според който “при внасяне на законопроекти и изказване в пленарно
заседание или в комисия народен представител с финансов интерес от
обсъждания проблем е длъжен да разкрие този интерес."
Отдавна не е тайна, че Ревин Аталай, син на депутата,
участва в бизнеса на “Юнион - Ивкони”. Сдружението е сред
най-мощните играчи в превоза на пътници в България и зад граница.
Рамадан Аталай се спаси от неудобните обяснения, като
избяга от пленарната зала. И мнозинството му спести конфуза, като
отхвърли предложението на ДСБ човекът на Доган да бъде поканен да
декларира има ли изгода от законовите промени.
Аз не участвам и никога не съм участвал
в транспортна фирма, това е ясният и точен
отговор, отсече депутатът от ДПС. Само че направи изявлението си не в
пленарната зала пред колегите си, а пред журналисти в кулоарите на
парламента. Репортерите обаче се оказаха добре информирани и го
“подсетиха” за транспортния бизнес на сина му. Вместо ясен и точен
отговор този път получиха от Аталай сърдитата реплика “може да попитате
и за баба ми”, след което видяха гърба му.
Преди да засегнат бащините му чувства, депутатът обяви,
че интересът му е “да има прекрасни закони в тази държава”.
Защо тогава Демократи за силна
България се “заяждат” с благородните законотворчески пориви на г-н
Аталай?
Да потърсим отговори в новините от
бранша през последните години.
Януари 2001
Фирмите за международни автомобилни
превози "Евролайнс", "Юнион трейд" и "Ивкони - Ивайло
Константинов" са санкционирани заради нарушения. Властите на
Германия и Испания са подали сигнали срещу тях. Проверки на ДАИ (Държавната
автомобилна инспекция) установили, че превозвачите пускат автобуси без
разрешителни, преотстъпват лицензи, съчетават редовните линии със
случайни превози, не спазват разписанията.
Март 2003
В “Ивкони” влиза като съдружник
Ревин Аталай, син на депутата от ДПС Рамадан Аталай.
Юли 2003
Зам.-министърът на транспорта Любомил
Иванов подписва
заповед, с която прекратява общия лиценз за международни пътнически
превози на “Карат - С" и "Евролайнс България Евробус". Ведомството
отнема правата на двете фирми след проверка по сигнал немската компания
"Кобург".
Събитията са доста неочаквани.
"Карат - С" е отличник в бранша. Печели конкурса на
АЕБТРИ (Асоциацията на българските предприятия за международни превози и
пътищата) за “Превозвач на годината” през
2001 и през 2002. Партньор й е
"Дойче Туринг" - дъщерна компания на германските железници "Дойчебан".
Основен конкурент на ”Карат” е "Ивкони"
ООД.
Съюзът на работодателите в България
обвинява транспортното
ведомство, че води война срещу
коректните превозвачи. СРБ настоява Сергей Георгиев, директор на агенция
"Автомобилна администрация", да бъде уволнен, а от зам.-министър Любомил
Иванов да бъде потърсена отговорност.
Ноември 2003
Сдружението “Юнион - Ивкони” обвинява
шефа на агенция
“Автомобилна администрация” Николай
Точев, че е поискал подкуп, за да поднови лиценза.
Браншовите организации на
автопревозвачите изразяват
подкрепата си за “Автомобилна
администрация”. Те посочват, че нападките срещу агенцията идват,
след като е съставила многобройни актове за
нарушения и след отказ да даде на “Юнион Ивкони” разрешение за нови
международни автобусни линии.
Мрежата на сдружението за продажба на билетите се
управлява от
депутатския син Ревин Аталай, напомня в. “Дневник”.
Заради зачестили проверки от страна на
агенция “Автомобилна администрация” и ДАИ, както и поради намеци за
искан подкуп в размер на 100 хил. евро, "Юнион - Ивкони" провежда среща
с изпълнителния директор на агенцията Николай Точев, информира в. “Пари”.
По думите на Ивайло Константинов, управител на ЕТ Ивкони, Точев го
уверил, че не е искал рушвети и не е създавал спънки на превозвачите.
Но споделил, че имало натиск за масирани проверки "отгоре".
“Пари” уточнява, че “Юнион – Ивкони” е
сдружение между фирмите ЕТ “Ивкони - Ивайло Константинов”, създадена
през 1992, и “Юнион Трейд Къмпани” ООД, регистрирана през 1997.
Сдружението разполага с 8 офиса в чужбина, 9 в София и 50 в страната.
Обслужва пътници по градски, междуселищни и международни линии с 63
собствени автобуса. Към сдружението работят 350 души.
Януари 2005
“Монитор”
припомня скандалната статия “Тъмни субекти са ни дошли
на гости”, публикувана в турския всекидневник “Понайдън” преди 9
години. Материалът, според който лидери на ДПС участват в межуднародни
контрабандни канали, се появява точно когато Ахмед Доган за пръв път
отвежда официална делегация в Анкара и Истанбул. Тогава “Понайдън”се
позовава на местна изселническа организация, която твърди, че ДПС
получава огромни средства от известни лица на подземния свят. Посочва
се, че българско-турски фирми, контролирани от Осман Октай, стоят зад
наркотрафика.
След години, когато Октай напуска ДПС, той самият
обявява, че фирмата “Юнион – Ивкони”, зад която стои депутатът Рамадан
Аталай, се занимава с контрабанда на стоки и хора за Западна Европа.
Май 2005
Ивайло Константинов, собственик на
“Марек Ивкони” е изключен от волейболното движение. Дълги месеци преди
това президентът на дупнишкия тим имаше пререкания с ръководството на
спортната федерация и напираше за промени на върха. Депутатът Рамадан
Аталай, баща на съдружника му Ревин, отдавна не крие апетитите си да
влезе в управата на Националната федерация
по волейбол.
Август 2005
Тройната коалиция на Станишев, Доган и Симеон води тежки
пазарлъци за постове в изпълнителната власт. ДПС и НДСВ настояват да
посочат зам.-министъра, който ще държи ресора “автомобилен транспорт”.
Техният избраник е Любомил Иванов - бившият зам.-министър от кабинета
Сакскобургготски. Понастоящем той е кмет на столичния район “Лозенец”.
Рамадан Аталай бе член на комисията по транспорта в
предния парламент. Стенограмите от заседанията сочат, че минният инженер,
който по принцип не е сред дейните законотворци и оратори,
е бил удивително активен,
когато са обсъждани промени в правилата за автомобилните превози
и пътищата. Аталай е сред най-верните кадри на
Ахмед Доган. Двамата ходят заедно на семейни почивки.
Иван
Н. Иванов, народен представител
от ДСБ,
член на парламентарната Комисия
по транспорт и съобщения:
Спорът за
ранното пенсиониране на автобуси предстои
Не е редно бизнесмени с килийно
образование да управляват транспортни фирми
Под европейския параван пробутват
корпоративни интереси
- Какво се
случи със Закона за автомобилните превози?
- Парламентът гласува на първо четене
чисто лобистки текст, който нарушава Закона за конкуренцията. Според
него фирмите, които в момента владеят пазара на обществени автомобилни
услуги – превоз на пътници и на товари, ще продължат безпрепятствено да
експлоатират автопарковете си, независимо от възрастта на тировете и
автобусите. А за всяка нова фирма превозвач се въвежда категорично
изискване автомобилите, които иска да регистрира, да не са по-стари от
4 години от датата им на производство. Това създава предпоставки в
България да се движат необезпокоявани и 20-годишни камиони и автобуси на
сегашните големи играчи, а се хлопва вратата пред всеки нов кандидат за
включване в този пазар. Защото няма съмнение – закупуване на няколко
“млади” камиона, дори да са “употреба”, е много сериозна инвестиция.
По този начин трудно ще постигнем
целите - да се модернизира автопаркът, да се намалят вредните газове и
катастрофите. Утвърдените на пазара компании ще работят със старите
возила и никой няма да има основания да ги спира и да ги бракува.
- Кой е правилният начин?
- Смятам преди второто четене да
предложа наистина полезен и работещ текст, който ще сложи една обща
граница за всички играчи на пазара. Както е в Гърция, а сега ще се
въвежда и в Турция – за обществен превоз да се разрешава движението само
на средства, които са на възраст под 10 години например.
- Което
значи да се “пенсионират” всички камиони
и автобуси, които са прехвърлили тази
граница?
-
Точно така. В същото време
такава промяна ще равнопостави
фирмите. Защото всяка от тях ще може
спокойно да прецени с какви коли да подмени “пенсионираните”. Дали да
даде по-голяма сума за съвсем нов автомобил, който обаче ще й служи
по-дълго, или да вземе 7-годишна машина далеч по-евтино, която обаче ще
има полезен живот само 3 години. В случая по-голямата инвестиция
гарантира по-голяма печалба. Това вече е естествен стимул сериозните
бизнесмени от бранша да купуват по-нова техника. Въпрос на
конкурентоспособност – всеки пътник ще предпочете да пътува до Бургас
или до Париж с нов, бърз, безшумен автобус, вместо в грохнал тресящ се
бус без климатик.
-
Миналата година в парламента
пак имаше баталии за
възрастта на тировете и автобусите?
-
Наистина спорът се повтаря. Аз
и тогава бях предложил текстове и
ги защитих в комисията по транспорт
преди второто четене. Това накара вносителите на поправките да оттеглят
изобщо проекта си и в карйна сметка изобщо не стигнахме до гласуване.
Сега забелязвам нещо много некоректно.
Този закон - за промени в автопревозите, бе част от пакета закони,
внесени в Народното събрание от старото правителство за спешно приемане
в името на членството на България в ЕС. Всъщност в проекта за
автомобилните превози има само една промяна, която наистина е свързана с
европейска директива – че управителите на
фирми за обществен превоз трябва да имат задължително поне средно
образование. Впрочем представителите на ДПС енергично възразиха в
пленарната зала срещу приемането на това изискване.
- Предполагам,
че сред противниците е бил и Рамадан Аталай?
- Да,
действително той попита какво общо има дипломата със
способността на един бизнесмен да
управлява транспортна фирма. Недоволните все пак ще трябват да
преглътнат условието за образование, защото то е общоевропейско.
Всички останали текстове обаче нямат
нищо общо с хармонизацията на нашите правила с тези на ЕС. Говоря и за
другите закони, внесени от кабинета “Сакскобургготски” в “12 без пет”.
Много от ресорните министри се опитаха навсякъде под
евроглазурата да подпъхнат предложения, които защитават по-скоро
корпоративни интереси.
|