СЕДМИЧЕН КОМЕНТАР

 21 - 28 февруари 2000 г.


 

    СЪС СРЕЩАТА НА КОСТОВ С ИЗАРЕСКУ В БУКУРЕЩ ЗАПОЧВА ПРОМЯНА В БЪЛГАРО-РУМЪНСКИТЕ ОТНОШЕНИЯ

    Първата новина след срещата Костов - Изареску в двореца "Котрочени" в Букурещ на 11 февруари беше много добра. България и Румъния подписаха съвместна декларация за сътрудничеството в отбраната и сигурността. Приет е и конкретен план за развитие на това сътрудничество. Двамата премиери не скриха, че без задълбочаващо се и разширяващо се сътрудничество във военната област, което ще има и регионално измерение, двете страни няма да могат да представят с успех своите кандидатури за НАТО през 2002 г.
    Костов и Изареску привестваха постигнатото в Брюксел споразумение за строителството на втори мост над Дунав при Видин-Калафат, но начинът, по който това беше направено, беше далеч както от триумфализма на Муравей Радев, така и от неуместната ирония на Траян Басеску.

    След срещата Румънското национално радио излъчи интервю с Траян Басеску. На първо място той декларира, че след споразумението в Брюксел за мост при Видин-Калафат, този проблем вече не е "горещ" за двустранните отношения. Веднага след това той изрази своята увереност, че пристанищата Варна и Солун няма да могат да конкурират порт Констанца при превоза на стоки от Европа към Централна Азия и обратно. В подкрепа на своето убеждение той изрази следните аргументи. Територията на СР Югославия няма да остане вечно "бяло" петно върху европейската харта и даже сега движението по нейните пътища е почти изцяло свободно. Пристанищата Варна и Солун предлагат само шосеен и жп достъп за товарите, а Констанца предлага и достъп по река Дунав чрез канала Дунав - Черно море. Нито едно пристанище в Черно и Средиземно море не може да конкурира Констанца при транспорта на стоки към Централна Азия, защото единствено Констанца притежава модерна прилежаща инфраструктура и има най-многобройни жп връзки с цяла Европа. Басеску е убеден, че докато бъде построен мостът при Видин-Калафат, Румъния ще е завършила автострадата от Арад до Констанца като продължение на коридор № 4 за транспорт на стоки към Централна Азия и обратно.

    С това изказване министър Траян Басеску признава своето лично поражение по въпроса за моста при Видин-Калафат. Заявлението му има характер на оправдание и реклама на порт Констанца. Същевременно то показва, че България спечели само една битка, но не и войната. По всичко личи, че конкуренцията на Констанца с Варна и Бургас ще бъде трудна и продължителна, ако двете страни не намерят баланса в своите интереси.
    Близо 3 години преди министър Надежда Михайлова експерзидентът Йон Илиеску тръгна по Пътя на коприната, където от държавните ръководители на страните от Централна Азия и кавказкия регион получи примамливи обещания, каквито по-късно получи и българският президент Петър Стоянов. Към това трябва да се прибави и съществуващата вече конкуренция по проектите за транспорт на нефт от кавказкия регион към Констанца или Бургас.

    Няма никакво съмнение, че потвърденото от Изареску и Басеску решение за мост при Видин-Калафат е голям успех за България, но може да се очаква, че пътят от Арад до Калафат ще се ремонтира трудно и продължително.

    Вторият много важен проблем, който разгледаха Костов и Изареску беше свързан с "енергийното досие", както се изказа Изареску. Без да дават никакви подробности върху постигнатите договорености, двете страни съобщиха, че се приема предложението на Костов - заедно с направените от Румъния добавки - за свързване на двете енергийни системи, а след това и с европейската енергийна система. С това споразумение фактически България се съгласява с транзита на ток от Румъния за Турция., а по всяка вероятност и за Гърция.

    Трябва да се предполага, че българската страна е подготвила много точна прогноза за производството на ток в България след 2, 5 и повече години, като се знае, че предстои затварянето на 2 реактора в АЕЦ. Положението ще се изясни, когато се разбере какъв договор за износ на ток ще сключи Румъния с Турция и с каква бързина ще бъде подготвена системата за транзит към Турция. Във всеки случай нейната подготовка изглежда много по-лесна, отколкото строителството на каскадата "Горна Арда", откъдето ще се изнася ток за Турция.

    С постиганатите в Букурещ договорености между Костов и Изареску се поставя една реална и обещаваща база за значително подобряване на дувстранните отношения. Дали те ще представляват "пробив", както ги определи премиерът Костов, ще покаже бъдещето. Във всеки случай след 8 години непрекъснати търкания, за първи път се дава възможност за обрат в двустранните отношения, като със сигурност ще трябва да преодоляват още много търкания и противопоставяния. Най-доволен от постигнатите договорености в Букурещ се показа Бодо Хомбах. Решението за моста при Видин той публично представи като пример за постигане на целите на Пакта за стабилност преди той да е започнал да се реализира.

    Сега вече може да се очаква България и Румъния бързо да започнат да развиват и търговско-икономическите си отношения. До 1989 г. Живков и Чаушеску при всяка среща си поставяха за цел годишният стокообмен да достигне 1 млрд. долара, но той никога не надхвърли 500 млн. долара. От тази цифра през 1999 г. той падна на стотина млн. долара. Дано и тук да не се налага да се намесва Бодо Хомбах.

     

    Камен Минчев


    21  февруари 2000, София


Copyright 1998-2018 ®  OMDA Ltd. Всички права запазени

Обратно към "Новини в буркани"