През настоящата година Омда редовно информираше своите читатели за хода на реформата в БА. След местните избори тази тема е една от най-дискутираните в обществото и медиите. Със сигурност може да се каже, че на 21 септември премиерът Иван Костов най-сетне ще одобри "План 2004" след като на няколко пъти той отхвърли неприемливи варианти. Според последния вариант до 2004 г. от БА ще си отидат 62,115 души - 10,617 офицери, 12,530 сержанти, 18,629 войници по щат и 20,339 военни служители. Още през 2000 г. в сухопътните войски ще останат 75 офицери, във военновъздушнити сили /ВВС/ - 85, а във военноморските /ВМС/ - 40 офицери. От БА ще бъдат извадени 725 танка и 157 бронирани коли, 405 оръдия и минохвъргачки, 216 противотанкови оръжия, 133 броя зенитно - ракетна и радарна техника на ВВС, 292 зенитни оръжия на Сухопътните войски, 265 самолета и 22 военни кораба. От БА ще бъдат извадени и 45 гарнизона, 107 военни района и обекти. От съществуващите 11 военни болници и поликлиники ще останат само 4 заедно с Военномедицинската академия, но със силно намален състав и болнични легла. Останалите болнични заведения ще се регистрират като търговски дружества. От БА ще бъдат извадени и 5 военни санаториума и 7 почивни станции. Съществени промени ще настъпят и в системата на военното образование. Ще бъде закрито военното училище в Шумен, а тези в Долна Митрополия на ВВС, във Варна на ВМС и във Велико Търново ще се преобразуват в центрове за подготовка, но със силно намален състав. Военната академия "Раковски" ще бъде запазена, но и тя със силно намален преподавателски състав. Подготовката на бъдещите военни офицери ще става в граждански учебни заведения и след това в академията. Те ще се подготвят и във военни заведения на НАТО.
До този вариант на реформата се стигна след известни търкания между цивилното и военното ръководство на БА. Връх на тези търкания беше интервюто на началника на Генералния щаб ген.-полковник Михо Михов на 30 август във в. "Стандарт". То неправилно беше изтълкувано от някои наблюдатели като изблик на остър конфликт Конфликт няма, но се очертаха две групи - в едната са военните, начело с ген. Михов, който деликатно се подкрепя от президента Стоянов. Военният министър Георги Ананиев клони към тази група, но общо взето се стреми към гъвкава позиция според съществуващия баланс на силите. В другата група са зам.-министрите на отбраната, начело с Велизар Шаламанов. Всички те са цивилни от политическото ръководство на армията. Тази група активно се подкрепя от премиера Костов. Търканията продължават, но без да се стига до конфликт не само между тях, но и между президента и премиера Костов. Може да се каже, че няма кой да се противопостави на премиера Костов и той ще наложи реформата във вид, който се одобрява от НАТО и САЩ. Опозицията е твърде слаба, разделена и неефективна. Известно недоволство изразяват синдикатите и офицерската легия "Раковски", но и техният глас се загуби сред преобладаващото одобрение на реформата.
Офицерството също не смее да рискува с рязко колективно противопоставяне. Офицерите предпочитат да вземат полагащото им се обезщетение от 10 млн. лв. и да напуснат армията. Заедно с тях започнаха да напускат масово и младши офицери, понеже не виждат бъдеще за себи си в нея.
Няма никакво съмнение, че БА се нуждае от сериозна реформа. Прав е премиерът Костов, когато твърди, че БА е единствената сред армиите от бившите социалистически страни, за която се отделя ежегодно 2,9% от БНП, а за армиите от Чехия, Полша и Унгария се отделя около 1% годишно от БВП. Прав е Костов, когато твърди, че желае БА да се освободи от несвойствените си функции и задачи и от всички, които паразитират около нея. Въпреки това въпросът каква точно армия е необходима на България за 21 век и точно за какви цели, ще продължава да се дискутира. Причина за това е не само фактът, че половината от състава на армията ще бъде съкрътен, а и защото за първи път от своето съществуване тя ще се изгражда на съвършено нов принцип. Досега военното планиране и строителство се извършваше на базата на най-песимистичния за България сценарий. Сега нейното планиране и изграждане ще се базира на най-оптимистичния за България сценарий. Според новата военна доктрина България няма и няма да има в обозримото и по-далечно бъдеще нито врагове, нито противници. Според някои специалисти възприемането на тази концепция от балканска страна, като се имат предвид особеностите на региона, е много рисковано. Още повече, че нито НАТО, нито някоя от страните- членки на НАТО са възприели този принцип за изграждане на своите армии. Ненапразно лидерът на БСП Георги Първанов заяви в парламента, че по този въпрос България сама си налага армия каквато тя трябваше да има, след като беше победена в Първата световна война.
От друга страна, трябва да се каже, че ако всички балкански страни, без Турция и Гърция, създадат подобни армии, възможността да се стигне до трайно омиротворяване на региона значително ще нарасне. Въпреки това не може да се отрече,че рискът за бъдещата национална сигурност ще бъде значителен.
Със сигурност може да се каже, че вече БА няма да бъде значителен и важен фактор на Балканите. Трудно е да се каже отсега каква точно ще бъде значимостта на БА на Балканите, но със сигурност тя ще бъде тясно обвързана с една концепция за колективна сигурност за Балканите, която ще бъде създадена и контролирана от НАТО. БА ще може да изпълнява преди всичко помощни функции и задачи, както и да се намесва с ограничени сили заедно с други балкански части при евентуални етнически конфликти в региона. Всяка евентуална грешка на НАТО при оценката и намесата в сложните отношения между балканските страни в бъдеще ще има тежки последствия за България, което се потвърждава от създалото се положение след косовската криза. Няма никакво съмнение, че новата концепция на НАТО за Балканите ще може ефективно да заработи, само след като Милошевич си отиде и към нея се присъедини СР Югославия.
Камен Минчев
Copyright 1998-2018 ® OMDA Ltd. Всички права запазени