Височайшите сватби от основаването на държавата през 681 г. до приемането на християнството през 864 г. тънат в почти пълно забвение. Знаем обаче много добре, че езическите владетели са били многоженци. По-късно, в духа на времето, в което живеели, българските монарси се сродявали предимно със своите съседи от Византия, Сърбия, Влашко, Унгария, Латинската империя и т.н. Така например за периода на Втората българска държава (1185-1393 г.), когато столицата се намирала в Търново, царици станали 5 българки, 8 гъркини, 3 сръбкини, 2 рускини, 2 влахкини, 1 унгарка, 1 "скитка" (по всяка вероятност - куманка), 1 французойка и 1 еврейка. През същия период за българки били женени четирима сръбски крале - Стефан Владислав, Стефан Урош II, Стефан Урош III и Стефан Душан, най-великият владетел на тази страна. Още повече търновски принцеси се бракосъчетали с византийци... Всъщност, до завладяването на Балканите от турците родословията на местните династии и аристокрацията, били така оплетени с династиите и аристокрацията от останалата част на Европа, че свързването им с една или друга народност е в голяма степен съвсем условно. Царските сватби ставали в зависимост от интересите
на династията и държавата, затова и предхождащите ги преговори по правило
приличали на търговски пазарлъци. При тях булката се разменяла или допълвала
с политически съюзи, територии, луксозни вещи, купища пари...При сватбата
на българската принцеса Мария с латинския император Хенрих, накитите, тоалетите
и другите предмети на разкоша на младоженката били откарани в Цариград
с 60 товарни животни, покрити с червено кадифе, достатъчно дълго, за да
омете прашните пътища между двете столици (1214 г.). А церемониите били
пищни и по средновековному безкрайни - пиршествата и ритуалите при сватбата
на престолонаследника Михаил с дъщерята на византийския император Андроник
III траяли цели осем дни (1337 г.).
Между стените на царските дворци, разбира се, не липсвали и покъртителни романси - владетелите носели не само корони, но и сърца. Престолонаследникът Гаврил Радомир (цар на България през 1014-1015 г.) прогонил след кратък брак бременната си съпруга, дъщеря на маджарския владетел Гейза I, с риск да предизвика европейска криза. Изгонил я, защото се влюбил и оженил за една гръцка пленничка, която дори нямала благородническо потекло. Неговата сестра Теодора Косара не останала по-назад. Тя се влюбила в изпадналия в немилост бащин васал, сръбския княз Иван Владимир, и изпросила не само освобождаването му от затвора, но и връщането на отнетите му владения (тази сватба дала благодарен материал на южонославянския фолклор, а по-късно - и на литературата). Притиснат от политическите обстоятелства и липсата
на пари за амбициозните си цели, цар Теодор Светослав (1300-1321 г.) пренебрегнал
династическите предразсъдъци, за да се ожени за дъщерята на богатия левантийски
търговец Пантолеон. А Иван Александър (1331-1371 г.) успял да се пребори
дори с верските предубеждения - изпращайки първата си жена в манастир,
той се венчал за една покръстена еврейка! Две български принцеси били принесени
в жертва на държавните интереси - през 1285 г. дъщеря на цар Георги I Тертер
се оженила за Чака, син на татарския хан Ногай (за да се отклонят татарските
нашествия); по подобни причини Кера Тамара, една от щерките на Иван Александър,
отпътувала за харема на турския султан Мурад I.
"Благочестивите царици" впрочем не отстъпвали много на своите избраници. Според обичаите в средновековна Европа някои от тях също заставали пред олтара по два, че и по три пъти, какъвто бил случаят с гъркинята Мария Палеологина.За да запази короната си и осигури престола на сина си, тя се омъжила (1278 г.) за селянина Ивайло, водач на победното народно въстание и убиец на втория й съпруг, цар Константин Асен. В интерес на истината - търновските царици се венчавали повторно и заради спокойствието в държавата - те придавали законност на изборните царе при прекъсване на предишната династия. Нерядко обаче те също дейно забърквали интриги, чиито жертви ставали и собствените им съпрузи. Най-много се отличили на това поприще няколкото Марии и Ирини - византийските принцеси, които пристигали от Цариград с високо вирнати носове, извратена изтънченост и нрави, станали пословични в тогавашна Европа.
|
|
Copyright 1997-2018 ® “OMDA” Ltd. Всички права запазени