В античността майсторът грънчар е очиствал суровия материал от влиянието на злите сили. Така глината ставала годна да служи на човека. Вероятно затова в митологията на много народи (Индия, Месопотамия, Египет) богът е грънчар или културен герой, който сътворява хората от глина и вода. Митът съществува и в библейската легенда за сътворяването на света и е много близък до представите за магическата сила на майстора ковач, боравещ с очистителната стихия на огъня.
В българските народни представи работата на грънчаря е свещена. Според народното вярване овладяването на този занаят представлява тайнство, което ревниво се пази в рода. Едва през 18-19 в. тази обичайна норма се нарушава и в занаята навлизат "чужди хора". Според българския народ за усвояването на занаята се изискват не само труд и старание, но и "дар божи".
Към началото на 19 в. се формират няколко изявени центрове сред повсеместно разпространеното грънчарство. Към средата на века занаятът в Троян, Габрово, Берковица, Разлог, Айтос, с.Бусинци, Софийско, Чипровци, Разлог и др. е в разцвет. Развитата продажба по различни краища води до взаимовлияние на технологии и художествени принципи. И все пак в отделни райони се запазват специфични предпочитания към форми, маниер на украса, цветова гама.
По своето предназначение керамичните съдове следват особеностите на
медните и често пъти се покриват като форма. Особени глинени изделия са
сватбените крондири (съдове за вино, сватбарски), плоските (съдове за ракия,
носени в пояса), ръкатките (за носене на храна на полето) и др.
Освен съдове за битови нужди, произвеждани са и предмети, свързани
с църковния култ: купени за кръщение, купи за светена вода, кадилници.
Някои грънчарски произведения са без украса и неглазирани. Но други
- стомни, паници, крондири, купи - са истински произведения на изкуството.
Украсата им е с минерални бои в познати от Средновековието цветове: жълта,
зелена, кафява, червена. Съдовете от Чипровско преливат в нюанси на жълто
и зелено, а тези от Троянско - в свободно стичащи се капки от бяло и кафяво.
През Възраждането в Търновско е жива сграфито-керамичната средновековна
украса. С помощта на остър предмет - клечка или игла - върху още
мокрия съд с бяла ангоба се рисуват геометрични и растителни мотиви, а
рядко - животински изображения. Запазва се естественият цвят на глината.
Не липсват и образци с пластична украса. Орнаментът изпъква над тялото
на съда, като за целта се залепва допълнително.
Мотивите следват общите традиции на народното изкуство дълбоко
свързани с народните вярвания. При керамиката магическа функция изпълняват
не само изображенията на змии, розетите, концентричните кръгове или кръстовете,
но и колоритът. Така например магии могат да се правят само в зелена паница,
а болните от "самодивска болест" пият вода само от зелено крондирче.
Ние ви представяме сграфито керамика в традицията на търновската школа.
Забележка: При изготвянето на този текст е използвана публикация на Националния етнографски музей при Българската академия на науките,София.