![]() |
![]() ![]() |
![]() |
||||||||||
![]() |
|
![]() |
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
Следствено дело № 66 от 1989 г. Събранията в кино "Петър Берон" Независимите сдружения след падането на Живков Коментарът на Л. Александриева
|
Описание на един метод – съобщение на от. Ив. Бонев Р. Узунова: Ето, включих, говори… Ив. Бонев: Ще пробваме ли или не?! Добре… Коста Стоянов Петров от Варна. Той не познава истинските си родители, той е интернист. 1968 г. отбива редовната си военна служба в специално поделение, което е към Варшавския договор, с което поделение взема участие в окупацията на Чехословакия, август `68а година. Костов с още един войник от 6то поделение при нахлуването в Чехословакия правят фото снимки, като замислят след това да заминат на Запад и да ги предадат(?) там. Но са арестувани. Костов е осъден на 12 години от военен съд. Присъдата изтърпява в Старозагорския затвор. През 1974 г. Костов е прокурорски свидетел по делото на поета и журналист Георги Заркин, който през 1975 г. беше осъден на 9 години, като последовател на Горуня. И така Заркин получи вътрешна присъда 8 години и по-късно беше убит в Пазарджишкия затвор, а Костов беше освободен от затвора есента на 1974 г., като беше излежал шест години от 12 годишната си присъда. По-късно емигрира във Франция. Работил с Ценко Барев в редакцията на списание „Бъдеще”. За разбиване на каса в парижкото метро Костов е осъден. След излизането си от затвора се установява във Виена, където престоява малко и се завръща в България през лятото на 1981 г. По сведения от вътрешността сега се готви да оглави ДЗПЧ във Варненска област. Това е, но пък сме си го разказали. (от. Ив. Бонев, свещеник в Кърджали, член на КЗРП, края на м. юли 1989 г., ролка № 108)
Интервю с о. Иван Бонев Р. Узунова: Отец Иван Бонев? Румяна Узунова се обажда от радио "Свободна Европа". До нас достигнаха сведения, че много членове на независими дружества са били викани в милицията, разпитвани. Знаете ли нещо по този въпрос? И. Бонев: Да, разбира се. След призива, който аз отправих лично в защита на отец Христофор Събев, получих по телефона различни заплахи за изселване. И на Петровден ме помолиха за „приятен” разговор тука, в МВР-то в град Кърджали. Зная, че почти всички членове на Комитета са привиквани на подобен такъв "приятен" разговор и наставлявани и уверявани, че не е сега времето за такова преустройство в Църквата. Говорихме надълго и нашироко за Комитета. И за липсата на Библии ме увериха - човек от София - че за Кърджали могат да издействат около хиляда бройки. Разбира се, това е локално третиране на въпроса. Тъй като складът на Светия Синод бил пълен, но ето, видите ли, вие от Комитета не пишете писма и не искате. А всеизвестно е на всеки български свещеник, че това ще бъде глас в пустинята. Ние говорихме спокойно и обстойно за този Комитет. На въпроса ми за възстановяването на Свещеническия съюз, където подчертах, че аз лично съм влязъл в този Комитет именно във връзка…, за възстановяването на този Свещенически съюз, Светият Синод е имал решение - така ме увериха - още от преди две години. Имал е решение и по изменение на Устава на БПЦ, и по Закона за вероизповеданията, и по много други щекотливи въпроси. „Но вие от Комитета - така ми отговориха - много бързате.” Относно факултативното обучение в училищата властите просто недоумяват, че може това да стане в България, а също и за сиропиталищата и благотворителните домове. Колкото за телепредаванията - вече те го правили на 24 май и сега, по повод на 250 годишнината от ... Софроний Врачански, ще го излъчат по телевизията. Аз не считам, че това е едно уверение: от две години да се разисква точка, без да има някакво решение до ден днешен! Изведнъж една неформална организация като нашия Комитет за защита на религиозните права, свободата на съвестта и духовните ценности се появява на този Божий свят и те изведнъж казват, че има такива разисквания, има такива внесени нормативи, но… От две години са тези нормативи! Р. Узунова: А какво, отец Иван Бонев, говорихте за неформалните сдружения, за съдбата на неформалните сдружения, ако изобщо сте говорили по този въпрос? И. Бонев: Говорихме, и ясно беше подчертано, и категорично, че на настоящия етап на развитие на нашето общество неформални организации няма да съществуват и няма да бъдат регистрирани. Р. Узунова: Мислите ли, отец Иван Бонев, че това е начало на един диалог между властите и независимите сдружения? И ако това е начало на диалог, защо трябва да се води в милицията? И. Бонев: Да, но такъв е методът. Може би този диалог е въпрос на бъдещето и той вече просто чука на вратата ни. Р. Узунова: Мислите, че смяната на тона на милицията, на властта вече е нещо, така ли? Ив. Бонев: Да. (…) (о. Иван Бонев, свещеник от Кърджали, член на КЗРП, 14.06.1989 г., откъс от текста на интервю в ролка № 343)
|
||||||||
|