Според Кръстьо Петков вариантът коалиция в момента звучи
несериозно и дори вредно за цялата левица. При цялото тикане на сизифовския
камък на реформата от страна на Костов и СДС, виждаме как този камък бавно
се свлича надолу, твърди професорът. Народът м.г. избра именно Костов да
прави това, избра десен преход и трябва да понесе цената, както го стори
и през 1994 г. Докато се научи по метода "проба-грешка" да мисли какво
ще се случи след 4 г., когато гласува. Още м.г. беше ясно, че кабинетът
ще провежда рестриктивна политика. Най-почтеното поведение в момента, счита
Петков, е да се остави управляващата сила докрай да изкара своя мандат,
а после идват местни и отново парламентарни избори.
Лидерът на ОБТ смята, че в момента Иван Костов няма достоен
противник, който да притежава интелектуален и човешки потенциал, за да
му иска оставката. Това е добре и зле, защото персонално на премиера е
дадено пространство да управлява, което той в известен смисъл използва
добре - преизпълнява бюджета. Но в личен план Костов е твърд характер и
допуска серия от грешки в това, което се нарича гражданско общество, твърди
г-н Петков. Това се проявява в новата политика към медиите, във войната
със съдебната система, в газовата война, е мнението на Кръстьо Петков.
в-к "Континент" бр.86/16.04.1998 г. рег. 16.04.1998 г.
В интервю пред в. "24 часа" Стефан Софиянски заявява,
че правителството на СДС има основание за най-голямо самочувствие от политическите
сили в момента, що се отнася до свършеното за 1 г. Основното, според него,
е стабилизацията, подобряването на банковата система, валутния борд, достатъчния
резерв, който обслужва дълга. Сега протичат по-бавни процеси, които искат
време, твърди столичният кмет и бивш премиер. Предстои преструктуриране
на държавната администрация, което не може да стане изведнъж, а резултатите
ще се почувстват в бъдеще, продължава той. Що се отнася до шуробаджанащината
във властта, Софиянски счита, че ако тя съществува, то е само в отделни
случаи, но никой не е безгрешен.
Той изразява доволство от това, че името му е престанало
да бъде предмет на журналистическите схватки и казва, че знае своето място
и не го търси другаде.
Управляващата политическа сила трябва да поеме пълната
отговорност за властта и да доведе нещата до добър край. Всяка друга позиция
е бягство или отлагане на реформите, или промяна на идеологията, твърди
кметът по повод слуховете за ремонт на кабинета. Лично до неговия евентуален
втори мандат като кмет на София, той все още не знае дали ще има сили и
желание да го поеме, но се старае да свърши добре работата си, за да има
очи да се кандидатира за втори път, ако СДС го призове.
в-к "24 часа" бр.103/17.04.1998 г. рег. 17.04.1998 г.
В интервю за в. "168 часа" г-н Йосифов заявява, че главният
лош признак за управлението на кабинета "Костов" е недоволството на хората
от важни сфери като здравеопазването, икономиката, образованието, борбата
с престъпността. Изключение прави само външната политика. Това означава,
според него, че резултати от реформи в тази сфера или няма, или не са достояние
на хората. Една година по-късно младите пак не намират страната ни за привлекателна,
нито имат мотив да останат. В борбата пък срещу силовите групировки има
известни резултати, но и загубите са големи от страна на държавата. Асен
Йосифов отбелязва, че стачните протести не са предизвикани от външни сили,
а избухват като резултат от реални проблеми, нещо повече, те ще се интензифицират,
счита той. Обществените настроения изразяват по-скоро подозрителност, отколкото
подкрепа за промените в здравеопазване и образование. Правителството допусна
и някои грешки, посочва шефът на НЦИОМ. Това е на първо място лекотата,
с която си създава врагове, като ОНС, дори Народен съюз. От декларацията
за национално съгласие остана само документ. В това време БСП дотолкова
отслабна, че позоваването на нея като на основен враг, изглежда смешно,
твърди г-н Йосифов. Нужно е обединяване срещу врагове като корупцията,
бедността, престъпността, а СДС се лишава от естествените си съюзници.
Основни са пропуските в кадровата политика на СДС, отбелязва
Йосифов. Това е стара тяхна слабост, и това правителство не може да се
освободи от партизанските идеи, политическата лоялност е по-важна от професионализма.
Има остър дефицит на държавническо мислене. Самите членове на кабинета
допускат гафове, като фанфари на летището, непохватно ловуване, изказвания
от типа "Аз притежавам имот и култура" на Краус и др.
Според Асен Йосифов промени в кабинета не са задължителни,
но той се обезличава, особено на фона на премиера - безспорен лидер. Това
е опасно, счита той, защото децентрализацията на властта е белег на демокрацията.
У нас се забелязва обратен процес. Тандемът Костов -Стоянов се отличава
от този Желев-Димитров. Те избягват умишленото заостряне на отношенията
си. Но заложената според конституцията форма на управление, при която парламентът
е основната власт, е неефективна, поради тромавостта на тази институция.
По време на криза и преход тя не може да реагира адекватно и бързо, което
би създавало проблеми в отношенията парламент-правителство, твърди г-н
Йосифов.
Шефът на НЦИОМ счита, че няма симптоми за дестабилизация
на кабинета и той ще завърши целия си мандат. Но ще бъде подложено на нарастващ
натиск от различни страни и резултатите от работата му трябва да станат
осезаеми. Промяната в сферата на реалната икономика, частния сектор, приватизацията,
която да печели привърженици, е наложителна. Правителството трябва да мобилизира
обществените ресурси за успеха на реформата, което досега не е направено,
чрез толерантност, а не чрез създаване на политически врагове. Трябва да
се промени политиката по отношение на социалната цена на реформата, като
тя бъде смекчена, препоръчва Йосифов.
в-к "168 часа", бр. 16/17-23.04.1998 г. рег. 18.04.1998
г.
Лидерът на БСП заяви в Хасково, че имало видим дисбаланс
на политиката на управляващите в балканската им политика - те залитали
към Турция за сметка на Гърция. Охладнели били отношенията ни и със западните
съседи, преговорите със Скопие за езика се бавели. Не било докрай изяснено
понятието "национален идеал" в концепцията за национална сигурност.
в-к "Пари" бр.88/18.04.1998 г рег. 18.04.1998 г.
В Панорама по БНТ премиерът Иван Костов изрази задоволство
от управлението на ОДС - в отвоюването на държавата от престъпността и
премахване на посредничеството в отношенията ни с Русия и особено при транспортирането
и доставките на газ Според него у нас коренно са се променили нещата от
гледна точка на спокойствието и на възможността да се вижда перспективата
в бъдеще.Сега може да се твърди, че има силна подкрепа отвън за България
и благодарение на нея са постигнати резултати на финансова стабилизация.
Според Костов едно от най-важните неща било кабинетът да съхрани доверието
на народа за бъдещите реформи, но за съжаление никой не си получил заслуженото
за разбиването и ограбването на банките в България, заявява той.
в-к "Пари" бр 89/21.04.1998 г. рег 21.04.1998 г
Депутатът на ОНС Венцеслав Димитров коментира пред агенция
Балкан, че синьото правителство се капсулира по подобие на предишното комунистическо.
Според него управляващите не са успели да постигнат растеж на икономиката,
а парламентарното мнозинство приема безропотно безумни закони. Натрупаните
излишъци в бюджета са за сметка на джоба на част от данъкоплатците и все
още няма сила, която да е коректив на управляващите, смята парламентариста
от ОДС.
Управлението на ОДС се превърна в едноличен режим пък
е коментара на Жорж Ганчев.
в-к "Пари" бр 89/21.04.1998 г. рег 21.04.1998 г
Така коментира проф Кръстьо Петков и смята, че една година
управление е неибежен повод за равносметка. Според него спечелването на
изборите на 19 април 1998 г е безпрецедентен и неочакван резултат, защото
две години по-рано никой не предполагаше, че разнебитеният СДС ще се възроди
и начело на коалиция ще поеме управлението. В графата безспорни постижения
на СДС се открояват финансовата стабилизация и включването ни в проекта
"Равен старт" при преговорите за присъединяване къв ЕС. Но безспорните
постижения не са безпроблемни, защото финансовата стабилизация засега се
измерва с устойчивия валутен курс и ниската инфлация. Бюджетният излишък,
стагнацията на кредитната дейност са симптоми, че стабилизацията не е трайна
и здравословна. Що се отнася до реалния старт за приемането ни в Европейския
съюз, само най-атчаяните оптимисти вярват, че това ще стане през 2001 година.
Досега СДС доказа, че владее монетарната политика по-добре от левицата
и позициите на ОДС в Европа са по-силни от тези на БСП. Анализаторите на
авторитетният "Икономист" констатират две основни слабости на десното управление
- отсъствие на структурна реформа и партийно преразпределение на икономическата
власт. Днес политическата воля за реформи се олицетворява единствено от
правителството и поддържащите го медии. СДС поиска от нацията подкрепа
и търпение, за да изживеем "последната тежка година" и я получи. Но вместо
да използва този шанс, управляващото мнозинство, подобно на своите предшественици,
реши да разширява и задълбочава властовия си периметър. Битките за повече
власт и повече държава започнаха през есента и не секват и до днес: със
старата номенклатура, с агентите на ДС, със съдебната власт и прокуратурата,
с банките и кредитните милионери, с "Мултигруп" и "Газпром", с неудобни
програми и медии, с инакомислещи интелектуалци, журналисти и сатирици и
пр. Осеммесечната пауза в структурната реформа и приватизация стана повод
за незапомнено окупиране на административни, стопански, дипломатически,
медиини, приватизиционни постове от пратеници на една партия. Такова масово
пребойдисване(този път в синьо) не помни нито новата, нито по-далечната
ни история. Третата причина е в поредната липса на политическа концепция
за преодоляване на кризата в структурната реформа. Миналата година като
че ли всичко беше наред. МВФ се показа доволен от приключването на бюджета
и финансовите резултати, но семинара в Сандански донесе изненада - двубоят
Костов-Деплер. Оказа се, че Костов и Деплер по различен начин разбират
реализацията: финансова стабилност-икономически растеж. За представителя
на МВФ няма друг вариант освен първа стабилизация, а после растеж. А от
опит се знае, че каквото каже Деплер това става.
Разочарованието от управлението на десницата расте .За
всички сабости и гафоев може да се даде разумен отговор, но отсъствието
на радикални икономически реформи с видими структурни ефекти няма приемливо
обяснение. Освен едно, че през изминалата година, реформаторският екип
е кривнал по страничен коловоз, който за пореден път ще ни заведе на глуха
спирка.
в-к "24 часа" бр 105/21.04.1998 г. рег 21.04.1998 г.
В интервю пред в. "Демокрация" председателят на 38-ото
Народно събрание заявява, че управлението на ОДС е изключително успешно.
Успехите били предимно в областта на финансовата стабилизация и икономическата
политика. Самите управляващи били изненадани от големия си успех, твърди
той. Постиженията по отношение снижаването на инфлацията, на основния лихвен
процент, валутния резерв, повишаването на заплатите, пенсиите и др., са
забележителни, казва г-н Соколов. Прогнозира се ръст на БВП с 4-6%, има
сериозни успехи в структурната реформа, приватизацията, привличането на
чужди инвестиции, излизането от международната изолация, в която беше България,
продължава той. Поканите в чужбина, които непрекъснато получаваме, са атестат
за високата резултатност на нашите държавници, като и фактът, че у нас
постоянно идват представители на институции и политици от цял свят. Това
говори, че пътят, който ОДС е избрал, е най-верният и успешният за България,
завършва Йордан Соколов.
в-к "Демокрация" бр 103/21.04.1998 г. рег 21.04.1998
г.
Шефът на синдиката в Пловдив Георги Брандийски съобщи,
че Муравей Радев плащал наем от 4 лв. и 26 ст. за 200 кв.м в центъра на
Пловдив, където се помещавала неговата фирма "Тейп-ко". Тя сключила договор
на 10 март 1992 г. с фирма "Пловдив-БТ"/бивш тютюнев комбинат "Родопи"/.
През февруари т.г. договорите били актуализирани, но този на "Тейп-ко"
не бил пипнат. За 50 кв.м сега фирмата плащала 10 000 лв. наем. А според
"Промяна" в тютюневия комбинат била завъртяна далавера за 1 млрд.лв.
в-к "Дума" бр 89/21.04.1998 г рег 21.04.1998 г.
Вицепремиерът и просветен министър Веселин Методиев е
признал македонския език още като председател на Главно управление на архивите
в МС, твърди в. "Дума". На 7 октомври 1992 г. Методиев и Симо Младеновски,
директор на Архива на Македония, подписват в Скопие официална програма
за сътрудничество на Главно управление на архивите при МС на Република
България и Архив на Македония, на български и на македонски език. В края
на текста е посочено изрично, че програмата е съставена на български и
на македонски език и двата текста имат еднаква валидност. Отдолу стоят
подписите на Веселин Методиев и д-р Симо Младеновски.
Скандалният документ е държан в пълна секретност и по
време на подписването и след това, съобщава "Дума", като прилага факсимиле.
Българското МВнР спуска пълна завеса около преговорите
с Македония за езика, твърди вестникът, като обяснява това със слуховете,
че САЩ и Германия упражнявали таен натиск върху България да признае македонския
език. При посещението си в Скопие неотдавна помощник-държавният секретар
на САЩ Строуб Талбот намекнал, че проблемът трябва да се разреши точно
по този начин, съобщават дипломатически източници. На лекция пред македонската
академична общественост Талбот говорил обстойно за възхищението на Америка
от големите духовни ценности на някогашна Македония, като посочил, че братята
Кирил и Методий пренесли тези ценности от Македония по света.
в-к "Дума" бр 89/21.04.1998 г. рег 21.04.1998 г.
Дипломати от кариерата, уволнени от ключови постове в
МВнР след идването на министър Михайлова, представиха пред журналисти вчера
учредителна декларация на регистрираното от тях Българско дипломатическо
дружество. Липса на реализъм, последователност и ефективност виждат дипломатите
в днешната външна политика на България. Според Георги Димитров, бивш шеф
на управление "Международни организации" езиковият спор със Скопие, отношенията
с СЮР, проблемът с моста над Дунав, шенгенските спънки, липсата на покани
за НАТО и ЕС са основни точки по които управляващите боксуват. Те представят
желаното за действително - например "задоволството" им от решенията на
ЕС в Люксембург и преговорите по газа. Над 70 дела са заведени срещу МВнР
от уволнените. Изгонените дипломати не спестиха критиките си към протоколните
гафове, "еврозатвореността" и липсата на последователност на сегашната
външна политика. Като напредък на сегашните й ръководители те отбелязаха
ясната политика по НАТО, която улеснява сегашните дипломати, споразумението
за Резовска река и приетата, макар без консенсус, концепция за национална
сигурност.
в-к "Дума" бр. 90/22.04.1998 г. рег. 22.04.1998 г.
Пред Парламентарната асамблея на Съвета на Европа в Страсбург
премиерът заяви, че правителството е съкратило 55 000 души от администрацията
за последната година, което било наложено от икономически причини. Но имало
и нови политически обстоятелства, които не се приемали от всички и те напускали,
каза той на въпрос на депутат в Страсбург. Политически уволнения нямало,
подчерта Иван Костов. Запитан от в. "Континент" дали това означава нова
вълна на съкращения, министър-председателят отговори, че администрацията
вече е пределно свита и няма накъде, например МС бил само 170 души вече.
Но същевременно той заяви, че подкрепя закона за лустрацията, който обаче
щял да засегне малко хора.
Пред ПАСЕ Костов съобщи, че м.г. два пъти са правени
съкращения в администрацията - веднъж с 20%, веднъж с 10%, но това е било
по искане на МВФ заради икономии и валутния борд. Оттук нататък, според
премиера, който не бил съгласен с политиката на правителството, можел да
напусне сам. За пример той посочи несъгласните с концепцията за национална
сигурност.
в-к "Континент", бр. 90/22.04.1998 г. рег. 22.04.1998
г.
Според Николай Василев алтернатива на сегашното управление
на СДС има, но тя не е в опозицията, която е прекалено слаба. БСП се раздира
от противоречия, другите опозиционни сили още не са извоювали широк обществен
авторитет, счита той, затова СДС трябва да роди алтернативата вътре в себе
си. Г-н Василев е на мнение, че има какво да се ремонтира в парвителството
на Иван Костов, но може би премиерът е избрал своя начин - да държи здраво
кабинета без да го променя, защото в противен случай българинът-скептик
би казал - щом ги сменят, значи има нещо гнило в този кабинет.
в-к "Труд", бр. 106/22.04.1998 г. рег. 22.04.1998 г.
За трите месеца на годината промишленото министерство
е сключило едва 55 приватизиционни сделки, а са продадени мажоритарните
дялове само на 14. През март министерството на вицепремиера г-н Божков
е успяло да раздържави само 1 мажоритарен дял - 53 на сто от плавдивската
фирма "Агрия", а според световните критерии едно предприятие се смята за
приватизирано, ако в него над 67 на сто от дяловете са частни. Експерти
смятат, че основната част от сделките на ведомството всъщност са продажба
на преференциални акции, търгове на миноритарни пакети или изкупуване на
дялове от правоимащи лица, което може да изглежда като приватизация, но
не е. Преди 12 месеца г-н Божков обеща,че до края на 1998 г. ще се приватизира
всичко в индустриалната и търговската сфера и точно след година баш приватизаторът
се видя принуден да отстъпи наполовина от обещанието си, като каза, че
малко над 50% от активите на държавните фирми щели да преминат в частни
ръце. Междувпрочем стана ясно, че миналата година само 4 процента от държавните
активи са минали в частни ръце. Общият икономически ефект от приватизацията
през миналата година възлиза на жалките 537 млрд. лв. Оказа се, че след
финализираните от соцкабинета преговори за продажбата на "Соди" и "Девня
цимент" новите управници не са направили значителна сделка. За трите месеца
на 1998 г. са продадени едва 0.58 на сто от активите на държавни предприятия.
Несполуките на кабинета "Костов" признават дори висши
чиновници на сегашната власт. Икономическият съветник на президента Красимир
Ангарски степенува причините, които биха провалили валутния борд така:
забавяне на структурната реформа, липса на достатъчно смелост и воля за
закриване на губещи предприятия, липсата на стратегия в приватизацията.
Други експерти смятат, че приватизацията е в окаяно състояние поради тотално
сбъркан модел, който ражда корупция дори сред управляващите среди. Може
би най-близко до истината ще се окажат социолозите, според които управляващите
днес не продават , а раздават държавата.
в-к "Дума" бр. 90/22.04.1998 г. рег 22.04.1998 г.
Миналата седмица министър Нейков се завърна много весел
от Вашингтон, защото успял "да грабне" от Световната банка заем от 150
млн германски марки ( 80 млн долара). Според него половината от тези пари
ще отидат в пенсионния фонд, а другата за социалното подпомагане. Но върти-суче,
Нейков все гледа да отклони обясненията за условията на подписаното споразумение,
макар че при скандала в парламента около неговото обсъждане лъснаха някои
подробности. Подразбра се, че по нареждане на Световната банка ведомството
му гласи яка тесла за пенсионерите с новия проектозакон за пенсиите. Първо,
вдига се летвата за възрастта на жените от 55 на 60 години. Второ, пенсиите
няма вече да зависят от посочените по избор три години от трудовия стаж,
а от всяка изработена година и от осигуровките. Ще бъдет променени и категориите
труд, което означава вдигане на възрастовата летва и за онези, които досега
подлежаха на по-ранно пенсиониране. Според новия проектозакон, тези, чийто
труд е бил I категория отиват във II, тези от II в III-та. А дали ще остане
прагът от 20 години за получаване на пълна пенсия, или и той ще се вдигне?
Не може да се развива държава, в която 3.5 млн работещи,
издържат около 2.5 пенсионери, твърдят управляващите. Според данните на
НСИ осигурителните вноски на 100 работещи плащат пенсиите на 88 души. Подобно
противопоставяне е цинизъм, защото никой не казва, че когато тези 88 са
били работещи са издържали 100-те, които са били учащи. Ясно е, че в държава
като нашата, където 500 хил са безработни е направо убийствено да вдигаш
възрастта за пенсиониране и да смъкваш категорията труд, защото ако работят
по-дълго възрастните няма да има работа за младите.
Световната банка иска българите да се лишат от вече отвоювани
социални придобивки като тези записани в Закона за инвалидите. Според управляващите
е необходима неговата отмяна, защото бил "издънка на социализма", като
най-напред ще окастрят категориите инвалидност, а след това ще "осъвременят"
инвалидните пенсии. Удар ще понесат децата и майките, след като отпадне
нарочения от правителството указ за насърчаване на раждаемостта, който
според зам. министърката на труда и социалните грижи Татяна Василева е
социалистическа измислица
в-к "Дума" бр. 90/22.04.1998 г. рег 22.04.1998 г.
Премиерът Иван Костов определи Съвета на Европа като "енциклопедия
на демокрация" В речта си пред депутатите от Парламентарната асамблея на
съвета и при разговорите си с председателя на ПАСЕ Лени Фишер, той заяви,
че България е за широка автономия на косовските албанци и е категорично
против нови югосанкции. Инициативата на България по косовския проблем,
срещаща висока оценка в Европа и в Страсбург, помага и на Югославия и на
лидерите в Косово да получат ясна представа каква е позицията на съседните
държави. Във връзка със заплахата от югосанкции премиерът повдигна въпроса
за изграждането на втори мост над р. Дунав, за който България разчита на
подкрепата на 40 европейски държави, представени в ПАСЕ, защото така ще
бъде отнета една геополитическа карта, даваща възможност на югославяните
да изнудват европейските държави, като кантролират единственият път между
Централна и Югоизточна Европа. Според Костов гаранция за сигурността ни
ще бъде не само членството в ЕС и НАТО, но и изграждането на значими инфраструктурни
и енергийни проекти на територията на България. На няколко пъти бе повдиган
въпросът за състоянието на държавната администрация и съкращенията в нея.
Костов заяви, че у нас миналата година е имало съкращения на една трета
от бюрократите, но не и политчески уволнения, но той категорично стои зад
текстовете в проектозакона за държавната администрация, които предвиждат
недопускане в нея за известно време на определени категории висши функционери
на бившата компартия.
Една от най-видимите страни от дейността на българското
правителство, според Костов е борбата срещу значително нарастналата престъпност
през периода на имитации на реформи 1993-1997 г. Бяха приети и изменени
редица нормативни актове, с които се прецизираха функциите и прерогативите
на отделните звена на изпълнителната власт в барбата с организираната престъпност.
В България вече е предотвратено срастването на икономическата и политическа
власт и опитите на отделни икономически групировки задкулистно да управляват
стопанския и обществен живот в страната са вече история, казва премиерът.
в-к "Демокрация" бр.90/22.04.1998 г. рег.22.04.1998 г.
Двама зам.-министри били уволнени без много шум през последните
месеци - Величка Филипова от културното министерство и Кирил Човиков от
екоминистерството. Това се разбра вчера от справка на МС за подписаните
от премиера заповеди за освобождаване на зам.-министри.
Заповедта на Филипова била подписана на 10 февруари и
при проверка вчера в министерството стана ясно, че тя е оставена на поста
главен секретар, който е съвместявала досега. Подчинените й дори не знаеха,
че вече не им е шефка.
Кирил Човиков пък е освободен на 9 април т.г., а секретарката
му вчера не знаеше какво точно се е случило на шефа й и защо отсъства.
От информационната служба на министерството съобщиха,
че Филипова била освободена поради новата щатна схема на министерството,
според която има 3-ма зам.-министри - Мария Русинова, Николай Поляков и
Пантелей Цанков.
С мотив за реформата в администрацията на министерството
бил освободен и Кирил Човиков, тъй като той е хидроинженер, а екоминистерството
вече няма да дава концесии за подземните богатства.
Откакто е премиер Костов е подписал 42 заповеди за освобождаване
на зам.-министри, като само на 22 май той е уволнил 22-ма.
Сред тях са :
Румен Драганов - зам.-министър на търговията и туризма,
уволнен поради обвинения в приватизация с непочтени средства;
Богдан Кендеров - зам.-министър на земеделието, напуска
поради огласяване списъка на доносниците на ДС;
Иван Филипов - зам.-министър на търговията, напуска пак
поради акция "Досие";
Милчо Димитров - зам.-министър на социалната политика,
синдикатите го разобличават, че е дал 2,1 млрд.лв. за луксозно обзавеждане
на бюрата по труда;
Румен Вълчев - зам.-министър на образованието, не се
разбира с Веселин Методиев;
Константин Икономов - зам.-министър на земеделието, ревизия
го уличава в крупни злоупотреби в парк "Пирин";
Горан Банков и Емил Мирославов - зам.-министри на социалната
политика, освободени при трансформации на щатове заради новата административна
схема на министерството;
Стефан Тафров - зам.-министър на външните работи, освободен,
поради това, че става посланик във Франция.
в-к "Труд", бр. 108/24.04.1998 г. рег. 24.04.1998 г.
Уволненията на министри стана вече патент на кабинета
Костов, което говори най-малкото, че нещо там не е наред, счита в. "24
часа".
В понеделник обаче се очаква уволнение в екипа на един
от най-популярните министри, ползващ се с висок обществен рейтинг, министър
Богомил Бонев. В демократичните държави промените в силовите министерства
са сигнал, че има нестабилност в управляващия екип. Те са свързани обикновено
с компромати, скандали и др. Но при нас нещата са различни, отбелязва коментарът.
Опозицията, заета с проблемите си, слабите все още вътрешнопартийни критични
гласове в СДС не могат да потърсят сметка на министрите, които не изпълняват
своите обещания. Партийният лидер пък, който трябва да канализира нещата
е и премиер. Следователно Костов сам си е господар, той преценява дали
управлява добре. Ако греши, си прави критика и се самонаказва. Това прилича
на партийно събрание през 50-те години. Затова премиерът измисля нов, по-модерен
прийом - правителство-влак, в което пътниците се качват и слизат, но композицията
си върви, е метафората на в. "24 часа". Същото става и в Народното събрание
- парламентарната група също е подложена на постоянно текучество. Вече
става въпрос за стил на управление. Типичен например за Италия, но той
не създава стабилност, въпреки че е подходящ за боледуващи общества като
нашето. При нас Костов прочиства само пасажерите от втора класа, т. е.
зам.-министрите, което създава впечатление за ремонт на кабинета. Но той
се бои от ремонт, защото това доведе до края на кабинетите Димитров и Виденов.
Затова маха зам.-министри, но нито един не отиде при прокурора, въпреки
че много си отидоха за корупция и злоупотреба със служебното положение.
Както са тръгнали упрваляващите, могат да премахнат всичките
зам.-министри, както спомена Методиев веднъж, говорейки, че никъде по света
няма такова чудо като зам.-министър. Но тогава Костов ще изгуби удобните
за уволнение пасажери от втората класа и ще трябва да уволнява самите министри,
завършва в. "24 часа".
в-к "24 часа", бр. 109/25.04.1998 г. рег. 25.04.1998
г.
При завръщането си от Страсбург премиерът Костов заяви,
че по непригодност много хора си отиват и ще продължават да си отиват,
но политически уволнения нямало. Той подчерта, че се завръща доволен от
Страсбург, Каденабия и Залцбург и окачестви като много добро представянето
на България в Страсбург, където интересът към страната се бил запазил висок.
Парламентът трябва да отговори на въпросите, зададени от докладчиците за
България в Страсбург, не Министерски съвет, заяви премиерът. Той бил доволен
от това, че нямало гафове в негово отсъствие, тъй като 5 дни не беше в
България. Последно той присъства на ХVIII-тата конференция в Залцбург на
Европейския демократичен съюз, в който СДС бе приет за член. Вече сме член
и на трите десноцентристки формации в Европа, похвали се Костов - ЕДС,
ЕХДС и Европейската народна партия.
в-к "Демокрация", бр. 108/26.04.1998 г. рег. 26.04.1998
г.
в-к "Стандарт", бр. 2004/26.04.1998 г. рег. 26.04.1998
г.
Зам.минитърът на търговията и туризма Александър Тасев
съобщи, че е получено писмо от гражданин на Израел, който е готов да плати
повече за ЦУМ, ако сделката с "Риджънт Пасифик" не стане.
Той съобщи, че британският посланик у нас е изявил желание
да присъства на подписването на договора с "Риджънт Пасифик", а гръцкото
посолство е подкрепило "Ками".
Ако съдът установи, че има нарушение, ще се обяви нова
процедура, това ще забави продажбата, но ще даде възможност за явяването
на нови кандидати, а предишните да подобрят офертите си, заяви Тасев.
в-к "Сега" бр.94 /27.04.1998 г. рег. 27.04.1998 г.
По думите на изпълнителния директор на "Черноморски солници"
Ганка Овчарова, те практически са обрани до шушка от бившите им "приватизатори"
от частната фирма "Мартимор". Останала е суровина само 1900 тона, а дълговете
са над 500 млн. лева. В края на януари "приватизаторите", сключили неизгодна
сделка с кипърска фирма и платили авансово 99 000 долара. "Черноморски
солници" да плащат авансово 50 на сто от цената на солта, с жестоки санкции
за всяко евентуално закъснение. При пълен или частичен отказ от сделките
солниците трябва да плащат половината от цената на отказаната стока плюс
още 20 000 долара за маркетингово проучване.
в-к "Демокрация" бр 110/28.04.1998 г. рег 28.04.1998
г.
Шефът на ЦКБ и председател на Асоциацията на търговските
банки Стоян Александров заяви, че ако министрите не предложат приемлив
вариант за връщане на вземанията от банките за миналогодишната зърнена
кампания, ще трябва да разчитат на чужди банки за тазгодишната изкупвателна
кампания. Ако се наложи банките да продават зърното, това трябва да стане
чрез стоковата борса. В момента никой не знае какви са зърнените наличности
в складовете, нито с какви количества разполагат производителите. Държавата
не е наясно и с цените на реколтата. Отпуснатите кредити са обезпечени
с дълготрайни активи и ако предприятията бъдат принудени да ги продават,
те ще бъдат парализирани два месеца преди новата изкупвателна кампания,
твърди Александров.
в-к "Сега", бр.95/28.04.1998 г. рег. 28.04.1998 г.
Лидерът на СДС и премиер Иван Костов съобщи, че управляващите
ще направят публичен отчет за една година управление. Той възложил да се
пише отчет за изпълнението на програмата на правителството до момента.
По отношение на модела "Ние", създаден в Кърджали, Костов
заяви, че такава коалиция не е възможна за местните избори. Формирование,
в което участват БББ, БСП, ОКЗНИ, е създадено по модел на Шесто управление
на бившата ДС и СДС няма място в него, счита синият лидер.
в-к "Пари", бр.96/29.04.1998 г рег. 29.04.1998 г.
Раздаденият вчера на депутатите проектозакон за мерки
срещу прането на мръсни пари предвижда участниците в сделки и операции
за 15 млн. лв. да дават подробна информация за себе си, а спецзвена към
нотариати и банки да проверяват произхода на парите. При сделки над 15
млн. лева, фирмите ще трябва да представят официално заверени преписи от
учредителния акт и данъчната си регистрация, а гражданите - пълните си
паспортни данни. Нотариусите са длъжни да изискват тези данни и сведения
при сключване на сделки за имоти над 15 млн. лв. Същите мерки са задължителни
и за банките, застрахователите, инвестиционните посредници и борсите. Специално
бюро за финансово разузнаване към ведомството на Муравей Радев ще дебне
за перачи на мръсни пари. То ще обработва данните и сведенията за всички,
които извършват покупко-продажби или преведат суми над 15 млн. лв. Законопроектът
предвижда 10 млн. лв. санкция за този, който не представи данни за клиентите
си. До 20 млн.лв.за този, който укрива данни или издава информация за заподозрени
клиенти.
в-к "Труд", бр. 114/30.04.1998 г. рег 30.04.1998 г.
Досега са раздържавени 38 на сто от основните активи на
дружествата от машиностроенето. Корабостроенето, телферостроенето, автомобилостроенето
и производството на металорежещи машини са дружествата, които се очаква
да бъдат приватизирани през тази година. Дълготрайните материални активи
на предприятията от отрасъла са 52 млрд. и 800 млн. лева по оценка от 1991
г. Това е 22.42 на сто от всички активи на предприятията към Министерството
на промишлеността. В отрасъла са заети повече от 103 000 души.
в-к "Демокрация", бр. 112/30.04.1998 г. рег. 30.04.1998
г.
В интервю пред вестника Добрев посочва опасностите пред
управлението на СДС като първата, според него, е голяманта пропаст между
очакванията на избирателите и реалната социална политика, мизерията и обедняването
на хората. Втората опасност е концентрацията на властта, която ще дестабилизира
управляващите, прогнозира Добрев. Третата бомба със закъснител е липсата
на напредък в борбата с престъпността и кърупцията. СДС ще загуби подкрепата
на международно ниво поради корупцията, счита той. Кабинетът не чува опозицията,
цензурира медиите, подкрепя организации, които имат апологетични функции,
продължава интервюираният.
Според Николай Добрев премиерът няма да върви към отстраняването
на първия ешелон на властта, защото "това е като играта на кубчета-като
се махне едно, пада цялата конструкция". И затова той ще продължи да имитира
като гони дребния чиновник или се занимава с престъпници от по-малък калибър.
Въпреки че знае взаимоотношенията, кръговете, формата на корупцията в първия
ешелон, но всеки опит да го изчисти е невъзможен", е мнението на Добрев.
в-к "24 часа", бр. 114/30.04.1998 г. рег. 30.04.1998
г.