Невероятно, но факт – Тройната коалиция построила повече магистрали от Борисов - 121 срещу 115 км
20 Ноември 2012
Радой Радев
Във Фейсбук и блогове се разпространява сметка колко километра участъци от магистрали са пуснати при Тройната коалиция и при управлението на Бойко Борисов.
Невероятно, но факт – по време на Тройната коалиция са построени 121 километра, а при Борисов засега – 115 км. (виж справката по-долу). В някои сметки разликата е дори по-голяма 121 на 86 км. В e-vestnik опитахме да направим изчисление по официални данни (виж Уикипедия за магистралите) и дати на пускане в експлоатация и се получи 121 на 115 км.
Сравнението в километри между двете правителства е глупаво, но е провокирано от премиера Борисов.
Магистрали не са „на Станишев” и „на Борисов”, а на България.
Много от пътните участъци, започнати при правителството на Симеон, са пуснати в експлоатация при Станишев. А тогава страната още не беше член на ЕС. Така и много участъци, започнати при Станишев, са завършени при Борисов. Дори най-бавната работа по някои от магистралите, които сега се строят, е свършена при предишното правителство – отчуждаването на терените по трасетата и изплащането на обезщетения на собствениците.
Но това е националната пътна инфраструктура, защо трябва да се дели на мое и твое?
Нима всяко правителство ще обвинява предишното, докато открива тържествено започнати от него обекти?
Например магистрала „Люлин” на 40% е построена при Тройната коалиция, а е открита от Борисов и министрите му.
И тъй като премиерът Борисов постоянно говори в първо лице единствено число, хората остават с впечатление, че едва ли не той е човекът, който ги е направил всичките.
И с постоянните си натяквания за магистрали, докато всички обедняват все повече, премиерът провокира хората да измислят израза „Асфалт не се яде”. На което пък неговата министърка Лили, както той нарича Лили Павлова, ради контрасентенция „Асфалтът създава възможност хората да имат храна”.
В България нещата не се строят просто така. Те се строят, като винаги един натяква на друг, че е свършил повече от него и се обвиняват взаимно кой как забатачил работата. В това се състоят българските политически борби.
Магистрали, пуснати при Тройната коалиция – общо 121 км.
Магистрала „Тракия”
Лот 1 Оризово - Стара Загора - 38,7 km.
Оризово - Чирпан е в експлоатация от 1 юли 2006 г.
Чирпан - Стара Загора е в експлоатация от 5 октомври 2007 г.
Лот 5 Карнобат - Бургас - 35,2 km.
Участъкът е в експлоатация от 2 ноември 2006 г. и е с крайна цена 150,266 млн. лв. (строителството му е започнало ощ в края на 80-те години.)
Магистрала „Хемус”
Отсечката Шумен - Каспичан - 12,8 km
Пусната на 30 декември 2005 г.
Магистрала „Марица”
Участък между Харманли и Любимец 16,66 км.
Пуснат на 16 май 2007. Поради дефекти в настилката,
скоро след това участъкът е затворен за ремонт.
Магистрала „Струма”
Даскалово – Долна Диканя – 18 км.
Участъкът е пуснат в експлоатация януари 2007 г.
Магистрали, пуснати при Бойко Борисов – 115 км
Магистрала „Тракия”
Лот 2 Стара Загора - Нова Загора – 31,8 км
Лотът е официално открит на 1 юли 2012 година.
Изпълнението е на „Трейс Груп Холд” АД, след спечелен търг с цена от 137,868 млн. лв.
Лот 3 Нова Загора – Ямбол - 35,7 km
Лотът е официално открит на 12 юли 2012 година.
Построен от гръцката фирма „Актор“, която предлага цена от 133 973 млн. лв.
Лот 4 Ямбол – Карнобат – първи подучастък 14,8 km.
От Ямбол до Зимница е открит на 26 август 2012. Остават общо около 85 км от Лот 4, които трябва да бъдат пуснати през втората половина на 2013 г.
Магистрала „Люлин” 19,13 км
Трите участъка София – Мало Бучино – Голямо Бучино – Перник са пуснати на 15 май 2011 г. Магистралата се строи от 2007 г. и към 2009 г. е била изградена 40%. Има 3 тунела и много мостове.
Магистрала „Марица”
Отново е пуснат ремонтираният участък Харманли – Любимец – 16,66 км през октомври 2010 г., плюс новия участък Любимец – Свиленград - 14 км. Цялата магистрала предстои да бъде завършена август 2013 г.
Може а се спори, че с ремонтирания участък на магистрала „Марица”, построен с дефекти при предишното правителство, общата дължина на магистралите при Борисов може да се изчисли на 133 км. Но пък близо половината от магистрала „Люлин” с най-трудното строителство (3 тунела и няколко моста) е била построена преди Борисов да дойде на власт. Трябва да му се признае, че той упорито като малко дете говори за магистрали и ги е превърнал в смисъл на управлението си. И няма кой в крайна сметка да му отнеме титлата на строител на магистралите.
Тепърва ще има мерене, хвалене и рязане на лентички.
Добре че е Европейския съюз да дава пари за пътища в България. Иначе кой знае от кои бюджети щяха да бъдат взети парите.
..................................................................
1) Pooh Bear 20 Ноември, 2012 в 5:33 am
Посочените данни не са верни.
1. Не се сравняват еднакви периоди. Трябва да се вземат предвид и строящите се в момента лотове, които ще бъдат завършени до края на мандата на ББ (лято 2013 г.), за да се получи коректно сравнение.
2. В сметката не са включени: + лотове 3 и 4 на АМ Тракия, съответно с дължина 35.7 км (завършен) и 49.08 км (завършени 14.8 км и краен срок за останалите пролет 2013 г.), или общо 84.78 км. + лотове 1 и 2 на АМ Марица, съответно с дължина 31.4 км (краен срок август 2013 г.) и 34.22 км (краен срок август 2013 г.), или общо 65.62 км. + лот 1 на АМ Струма с дължина 16.78 км и краен срок август 2013 г. + 2 участъка от АМ Хемус, съответно СОП – Гара Яна с дължина 8.46 км (краен срок юли 2013 г.) и Шумен – Белокопитово с дължина 7.8 км (краен срок юни 2013 г.), или общо 16.26 км. Общо: +183.44 км.
3. В сметката са грешно включени или без важни уточнения: – от АМ Люлин предишното правителство построи 5 км, което е 26% от 19 км, а не 40%. – лот 0 на АМ Струма от Даскалово до Долна Диканя (не 18, а 19 км) все ...още
още няма акт 16 и не се води магистрала. Беше построен в двоен срок и троен бюджет. – участъкът на АМ Марица от Харманли до Любимец (16.66 км) е пуснат без износващия пласт асфалтобетон, вследствие на което участъкът беше затворен за ремонт и повторно пуснат. – участъкът на АМ Хемус от Шумен до Каспичан не е 15 км, а 12.8 км и е построен през периода 2002-2005 г. На 30.10.2005 г. Станишев и Гагаузов го откриха без акт 15… не без акт 16, нямаше дори акт 15. – лот 1 на АМ Тракия от Оризово до Стара Загора не е пуснат през 2008 г., а на 01.07.2006 г. (до Чирпан) и на 05.10.2007 г. до края. – лот 5 на АМ Тракия от Карнобат до Бургас не е пуснат през 2007 г., а на 01.10.2006 г.
Извод от горепосоченото – всичко пуснато от Станишев и Гагаузов е стартирано от правителството на НДСВ и ДПС, т.е. като реален строеж. Неслучайно техните откривания бяха в периода 2005-2007 г., а мандатът им беше до 2009 г. От друга страна всички магистрални проекти на ББ и Плевнелиев/Павлова са стартирани от правителството на ГЕРБ като реален строеж. Затова мисля, че е редно да споменем в сметката под черта и следното: + лот 4 на АМ Струма от Сандански до ГКПП Кулата с дължина 15 км и краен срок март 2014 г. + лот 2 на АМ Струма от Дупница до Благоевград с дължина 37 км и начало на реално строителство до края на 2012 г.
Всъщност ББ/ГЕРБ наистина строи малко магистрали, но НЕ в сравнение със Станишев, а в сравнение с дадените обещания в началото на мандата. Вече трябваше да е започнат строежа на магистралата до Калотина, Северната скоростна тангента и лот 3 на АМ Струма.
http://e-vestnik.bg/16181/neveroyatno-no-fakt-troynata-koalitsiya-postroila-poveche-magistrali-ot-borisov-121-sreshtu-115-km/