В профила ми във Фейсбук, моят приятел инж. Иван Иванов, който има богат строителен опит, реагира по повод спомената от мен в негативен смъсъл "португалска концесия" за строителстгвото на магистрала "Тракия". Имаше такава история по времето на управлението на НДСВ (2001-2005).
Инж. Иванов написа:
"Ако през 2005 г българо-португалският консорциум беше получил правото да изгради аутобана "Тракия", щяхме да сме забравили за него. При това без държавата да беше дала лев. Същите "португалци" построиха аутобаните в Хърватия и - мисля - един в Гърция. И приходите им са от тол-такси и крайпътни услуги. А сега ние нито магистрала имаме, строителството си го плащаме от бюджета и, ако и когато аутобанът бъде завършен, ще плащаме и тол-такси. Толкоз..." (11 юли 2012)
По този повод припомням няколко достъпни за всекиго сведения от българския печат за "правилността на концесията" с португалската фирма и нейното "могъщество":
1. "Испанската строителна компания "Сасир Вайеермосо" (Sacyr Vallehermoso SA) продава свое подразделение на фонд на "Ситигруп" за 7.9 млрд. евро, за да понижи размера на задълженията си, предаде агенция "Блумбърг".
"Сасир" е собственик на най-голямата португалска строителна компания "Сомаг", която беше една от компаниите в провалилата се концесия за магистрала "Тракия"." - Това е през 2008 г. За тази фирма би могло още да се говори.
2. "Съдбата на магистрала "Тракия" остава под въпрос и заради развихрилия се скандал с една от фирмите в концесията - португалската "Сомаг". Оказа се, че компанията е финансирала незаконно партията на шефа на ЕК Жозе Барозу при местните избори в Португалия през 2001 г. Именно ведомството на Барозу разглежда всички жалби за концесията на родния аутобан. "Сомаг" е част от испанската група "Сасир Вайерхермосо", в която се твърди, че има акции царският син принц Кирил. Именно кабинетът на Симеон Сакскобургготски подписа скандалния договор за "Тракия"." (27 август 2007)
3. "Брюксел поиска кабинетът да даде обяснения по някои скандални моменти в договора за концесията на магистрала "Тракия". Еврокомисията вече е изпратила писмо с конкретни въпроси. В документа се иска разяснение от управляващите за определените компенсации при липса на достатъчно трафик по пътя от София до Бургас, за гаранциите по банковия заем, който ще теглят чуждите фирми за доизграждане на магистралата, и за размера на лихвите, при които ще се връщат държавните субсидии. В зависимост от отговорите Брюксел ще реши дали да заведе дело срещу държавата за незаконно предоставяне на помощ и да спре отдаването на аутобана на българо-португалския консорциум "Магистрала Тракия" АД. Решението на ЕК се очаква до средата на септември. Анексът към договора трябва да бъде разгледан от генерална дирекция "Конкуренция", която след приемането ни в Евросъюза одобрява подобни сделки вместо родната Комисия за защита на конкуренцията. След около месец се очаква и Евростат да се произнесе има ли държавни гаранции в договора за "Тракия". Заради предизвестеното негативно становище ангажиментите на държавата ще бъдат вписани като разход в бюджета. Това обаче ще наруши бюджетния дефицит и той ще надхвърли 3%, колкото са изискванията на ЕС. За да се измъкнат, министрите решиха да вписват в разходната част на хазната само сумата за съответната година от концесията, без парите да се харчат. Средствата обаче ще трябва да бъдат спестени от други пера, като изплащане на заплати и пенсии, здравеопазване или изграждане на шосета например. "Евростат не наказва, затова започваме да строим пътя през октомври", призна строителният министър Асен Гагаузов.
Протестно писмо срещу държавните гаранции в сделката ще изпрати до Брюксел и неправителствената организация "Прозрачност без граници", съобщи антитръстовият адвокат Димитър Кюмюрджиев."
(http://paper.standartnews.com/bg/article.php?d=2007-08-27&article=201385)
4. "Скандалният концесионен договор за трасето остава в историята, след като правителството и формално реши да го прекрати. Малко преди това португалските компании МСФ, "Лена" и "Сомаг" - участници в консорциума, който трябваше да строи пътя, официално уведомиха кабинета, че не са успели да осигурят финансиране. Така сагата, продължила повече от три години, стигна до своя логичен завършек: сключеният на тъмно договор от правителството на Симеон Сакскобургготски, предизвикал както вътрешни опозиционни, така и международни критики към България, в крайна сметка бе прекратен, преди реално да е започнал да действа." - Тази оценка е на в. "Капитал" от 23 май 2008 г.
5. "Проектът на стойност 715 млн. евро ще се изпълнява от смесено дружество, в което 51% притежават три португалски фирми - “Сомаг“, МСФ и “Лена“. Останалите 49% се държат от българските компании “Автомагистрали“ АД и “Техноекспортстрой“. И именно това опосредствено участие на държавата стана вратичката, през която концесията мина без търг (благодарение на услужливо добавен параграф в Закона за концесиите). Липсата на търг за мнозина е обяснение за високата цена, но би било по-точно да се каже, че то даде възможност за допълнителните отстъпки в полза на купувача и непрозрачната процедура.
Основният проблем пред сделката са и странните уговорки за държавни компенсации."
(сп. "Тема", http://temanews.com/index.php?p=tema&iid=211&aid=5277)
Разбира се, само щрихирам безобразието, което се опита да прокара де факто несъществуващата днес НДСВ.
Добре е, че не успя.