От много, много месеци насам, сметнете година време, по Националната обществена телевизия в най-гледаното време се пуска реклама на „Чайка Фарма“, в която доцент с очила ударно ни съобщава нещо такова: „Всеки трийсет минути един получава инфаркт, половината от тях умират, преди да стигнат до болницата“. И толкоз!
Пуснаха я и днес – на връх Великден – 4 април 2010 г.!
(Отдавна не бях гледал телевизия и мислех, че са я спрели.)
Да оставим настрана, че рекламата е безсмислена от гледна точка на рекламиран продукт. Такъв няма. Да оставим настрана, че тя, доколкото съм запознат, не е вярна. Такава статистика не се води от никаква отговорна институция. Да забравим, че рекламата е просто лъжа. (Призовавам „Чайка Фарма“ да покаже откъде е статистиката, която стои в нейната основа!)
Тя не рекламира стока. Тя отправя заплаха към всички сърдечно болни хора – ще умрете, казва, шансът ви е никакъв, ако живеете на повече от 30 минути от добро здравно заведение.
Манипулирайки със всеобщия страх от смъртта, рекламата има очевидната цел – зрителят да запомни марката „Чайка Фарма“. Дори с лъжа.
Но основавайки се на всеобщия и непреодолим от всеки нормален човек страх от смъртта, рекламата отправя мощно послание до зрителя: ако живееш на село или в малък град, където бързата помощ е не толкова бърза, ти де факто си обречен; ако живееш в голям град, където бързата помощ ще дойде, щом бъде повикана, я оживееш, я не. Ако ти разчиташ на хеликоптерите, които ще заменят близките болници в предстоящата здравна реформа, ти си абдал.
По същество рекламата обезкуражава всеки, който получи някакъв проблем с болка, свързана със сърцето… От една година се опитвам да се спре тази реклама. Писах няколко писма по въпроса до Чайка Фарма, писах и до комисията за електронни медии (как ли се наричаше това безполезно звено?), писах до БНТ… Писма до умрял…
Пуснах текст против нейното излъчване в Националната телевизия на видно място в omda.bg. Там вися един месец…
Всяка реклама има СМИСЪЛ, различен от рекламирания продукт, и това е а-бе-ве на рекламната индустрия.
Смисълът на съвременната рекламна индустрия е хуманен: здраве, живот, секс (нещо не само приятно, но и полезно), ювентизация (удължаване на младостта и младежкия вид и форма), любов към себе си и ближния (най-добрите подаръци и козметика), сила, удоволствие.
Рекламата има за цел не само да продаде, но и да укрепи вярата в живота и неговия смисъл.
Споменатата реклама е антихуманна – тя държи да запомним марката, свързвайки това със смъртта.
Нейният автор, предполагам, е бил добре платен. „Чайка Фарма“ е богата фирма. Българската телевизия, въпреки че се издържа от данъците ни, често е безразлична към нацията и нейния тонус.
В БТ нямат идея, че съхраняването и просперитетът на нацията в днешния Свят не зависи толкова от речите на „националистите“ или лекциите на „историците“, колкото от „капките“. От дреболиите. В ерата, когато вместо край живия огън, семейството общува край говорещия огън – телевизора, едно тв предаване, скеч, реклама, лице, е по-важно от всичко, научено от училище, улица или Държавен вестник.
Тук не говоря за търговска телевизия, а за обществената. За БНТ. Платената от данъците предимно на „малките данъкоплатци“. Всяка реклама е внушение – не само за покупка, а за оптимизъм или песимизъм (зрителят, който се чуди с какво ще изхрани децата си, едва ли би се вдъхновил от вероятната реклама за екскурзия в Космоса); тя му отпраща внушение за труд (работи, за да спечелиш и си позволиш тази покупка), или за пасивност (никога няма да имаш такива пари!), тя му казва живей или мри (споменатата реклама).
Споменатата реклама, която е застрашителна за всички жители на малки селища и обезкуражаваща за всеки сърдечно болен зрител, тече непрестанно по БНТ…
И тъй като не мога да се преборя, като им пиша и-мейли за хуманизъм, воля за живот, дух на нацията и СМИСЪЛ, съм длъжен отново да пусна своя призив: другарки и другари, дами и господа от БНТ, бъдете отговорни, когато разгласявате реклама. Имайте поне мънинко съвест.
Мислех да направя подписка във Фейсбук, но за търговците от „Чайка Фарма“, това би било добре – „няма лоша реклама“. Няма защо да ги рекламирам.
Една идея имах, писах я в omda.bg, тук пак ще я повторя :
Информирам всеки, чийто родственик е починал в последната година от инфаркт и в предсмъртните си минути е споменал, че един лекар, при това доцент , по БНТ е казвал в споменатата реклама, че вероятно няма да оживее, че сигурно е обречен и прочие изречени страхове (но настина!), и за това има свидетели – по възможност неродственици, може да съди БНТ и „Чайка Фарма“ за „призив към смърт“ (вашият адвокат ще ви обясни – има български и европейски норми, според които такъв „призив“ се заплаща и ще компенсира поне отчасти вашите притеснения и скръб.).
Тук ще добавя още:
–Ако вие сте болен човек от малко селище – знайте, тази реклама лъже!!!
–Ако вие сте адвокат, моля ви, проявете интерес към откриващите се възможности за вашия бизнес.
–Ако вие сте студент, когато започнете работа, ритайте по задниците кретени, които съчиняват подобни реклами.
–Ако вие сте просто читател на този блог, не купувайте, ако имате друга алтернатива, лекарства, произведени от „Чайка Фарма“. Те, за да ги продадат, лъжат, като ви заплашват със смърт.