28 февруари 2023
От десетилетия не бях гледал руска телевизия, сега след 24 февруари миналата година, започнах, когато имам време, да следя новини и коментарни предавания.
Общото впечатление: идейно объркана страна, търсеща своята идентичност; зле устроена и лошо работеща държава, задъхана от бюрокрация и нехайство; общество, което не разбира информационната епоха. В последните месеци се очертава тенденцията към манифестно имперско самоопределяне.
Според чутото - държавата се променя политически, структурно и функционално. Укрепват авторитарната власт, търсят да съчетаят командната и пазарната икономика, китайският модел е пример, Сталин е добър, предателството започва от Хрушчов и завършва с Елцин, те са наследници на руската империя, православието и ислямът заедно с другите вероизповедания са идейна основа на живота...
По техни самооценки - обединеният Запад ги превъзхожда три-четири пъти, затова трябва да се сплотят и да не забравят атомното оръжие.
В началото на войната те бяха неизбежният победител, сега и те, въпреки непрекъснатото повтаряне, че победата ще бъде тяхна, видимо са разколебани. Само чудо може да спаси Русия от потъването. Според мен, никой отвън няма интерес от нейно разпадане, най-малкото защото при хаос не се знае кой ще контролира червеното копче. Само отвътре може да се случи разпад, което е заредено със споменатия проблем.
Но не бих се ангажирал с прогноза за изхода от тази война. Има няколко неизвестни - поведението на Китай и други страни; Русия не вкарва в активните военни действия оръжия, за които е известно, че притежава. Съмнявам се, че са чудотворни.; и на първо място - устойчивостта на Запада.
Тази война отбелязва началото на многогодишни световни сътресения при разпада или трансформацията на еднополюсния свят.
Геополитически светът е вече променен. И за добро, и за лошо ние сме на мястото си - в Запада!
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
27 февруари 2023
Как виждам картината на корицата.
Брат ми беше художник любител и поддържаше връзки с много художници. Разбираше занаята, но за изяви беше боязлив. Рисуваше за "себе си". Тази картина я направил с мисъл да ми я подари, когато се съберем да отбележим неговата 75-годишнина. Но съдбата реши друго и сега я получих от децата и внуците му.
Тя предава историята на Монтана, но всъщност е картина за българската история. Иначе е нарисувано нещо съвсем реално и конкретно - баирът над града и обектите, които сега са или са били на него. И то от гледна точка на нашата къща.
Вляво с кръста са означени останките от християнската базилика. През четвърти век в града е имало четири християнски храма. До останките от базиликата е маркирана римската крепост на Монтанезиум. Това е името на града от римско време, изграден върху заварено тракийско селище. Селището е свързано с големия извор (ИзвОро), бликащ от подножието на баира. От римско време е името и на Огоста - на император Август. След крепостта на билото се намираше сградата на Ловния дом. От нас точно така изглеждаше. В него има зала със сцена, използвани преди 9 септември за ресторант. Там е било средището на активистите, подкрепящи съюза на България с Третия райх. Ловният дом в ново време беше приватизиран и съборен. Недалеч от него беше издигната зидана каменна квадратна колона с петолъчка на върха. Това е мястото, откъдето е даден знакът за Септемврийското въстание 1923 г. Няма да влизам в споровете защо и как е вдигнато това въстание, доколко е било бунт срещу преврата на 9 юни и доколко е коминтерновска конспирация. Звездата в картината обаче означава периода в историята, водещ към десетилетията на тоталитаризма. И веднага се издига кулата на Новото време. Тя е най-високият обект в картината и се губи в небесата.
Минарето, означило османския период в българската история, е извадено от нейната скромна баирска извисеност и е поставено редом със съвремените сгради. Това може да се възприеме като проява на реализъм - "в Монтана изоставената джамия не е на баира". Вярно е. Но понеже познавам художника, зная, че пак е търсил смисъла. Иначе той щеше да я пренебрегне. Тя е неизползваема. Художникът иска да каже: минарето е останало в нашия живот. В нашия живот са и порутените следи от Онова време.
Интересно, че вън от подредените исторически периоди, Иван Петков поставя националното знаме върху едноетажна къща. Домът и семейството са опората на държавата и обществото. Това ни казва! То е гнездото на националното самосъзнание.
Совата е кацнала върху модерно жилище. Нощ е. Светят прозорците. Будна е мъдростта, живо е търсенето на знание, но не спят и лошите и тайните сили. Пегасът лети в небето. Пегас означава и извор, значи: пегасът е ударил с копито, бликнал е извор, има къде и защо да се заселят хора, а той литва в небето над история и всекидневия.
И над целия този ребус, изграден от фигури, свети кървавочервената луна с бял ореол около себе си. Страданията и мъките са били и ще бъдат, но от тях ще блика доброто.
Благодаря за картината, Ваньо. Бог да те прости.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
<div dir="" \"\\"auto\\"\"""="" style="" \"\\"color:var(--primary-text);\"""="">
ЗАПИСКИ ПОД ПОСЛЕДНИЯ ПОСТИНГ В ПРОФИЛА "Петко Симеонов"
Георги Георгиев
24 февруари 2023
Не допускат Петко Симеонов до този профил.
Георги Георгиев
28 февруари 2023
Този профил е бил недостъпен и невидим за Петко Симеонов от март 2022 година. Сега отново ставал видим, но не го допускат до него.
Георги Георгиев
2 март 2023
"Този" профил е бил създаден на 17 юли 2014 година, защото "Истинският" профил изчезнал без обяснения. На 8 декември 2014 "Истинският" се появил. През периода на неговата невидимост (пет месеца) Симеонов пише в "Този". От първите дни на декември 2014 до 5 март 2015 година, той се опитва да поддържа двата профила - "Този" и "Истинският". На 5 март 2015 спира да поддържа "Този" и по негов спомен закрива "Този". През 2019 година на въпрос на Фейсбук дали ползва "Този", той отговаря, че не го ползва. На 22 юли 2021 година случайно попада на "Този" и вижда, че той е още "жив". До 27 април 2022 година "Този" е видим за Симеонов. Сега, след закриването на "Истинският", "Този" отново е видим, но е недостъпен за Симеонов. Опитът му да влезе в "Този" са посрещани с табела, че е отстранен завинаги от достъп до Фейсбук. (Това е информация на Петко Симеонов. Тя е проверима тук.)
--------------------------------------------------------------------------------------------------