За суеверията

Даниела Горчева

Още през 1840 година по-будните българи, възрожденците били против суеверията, мощите, бабините деветини и чудотворни икони. 

А днес ръсим пътищата със захар против уроки, копаме вампири и кокали с все шестата ръка на Йоан Кръстител, търчим да се редим на опашки пред "чудотворни" икони, Боросов чак правителствени самолети пращаше. Хептен оглупя това население, хептен! Ето, вземете пример от дядовците си, които тогава още се гневяли и подигравали на суеверията и дивотиите:

"Българските големци чорбаджии и попове тъй бяха намразили гърците, щото непущаха вече нито гръцко духовно лице със свети мощи, нито гръцки игумени по метохите, нито владишки хора по селата да черкуват и събират воитии (помощи). Повня, когато бях дете като чорбаджи дядо Тоню Узуната грабна светите мощи на един гърк игумен, святогорец от ореховски метох та го захвърли настрана; недопусна да свети вода и ръси хората. Как мислите, че ся оскърби населнието? Не, то ся присъедини към патриота дяда Тоня, комуто съчувствуваше българското духовенство в Лясковец, та изгони духовника. Това беше на Великден третий ден (1845), когато в Лясковец излязват да осветяват иконите на Соватя отвън селото, а ся моляха ми ся струва и за дъжд. Оплакванията на владиката и пред пашата не спомогнаха нищо на гърцизма. Лясковчаните бяха сербез (якгоглави) и бунтовници, та и турците ги беше страх от тях, че им не забелязваха на патриотическите излияния." (Петър Оджаков)

Лясковският сбор е ставал на летния Никулден - 9 май и бил празнуван много тържествено, тъй като се събирали хора от околните села на ядене и пиене. Обаче чорбаджи Тоню Буюклията го забранил. Три години след това паднала голяма градушка и опустошила посевите. Тогава населението казвало: "Оставихме си сбора, Господ си дигна берекетя." (Димо Минев)