Chavdar Naidenov
Вечни концесии!
Някой трябва да наложи отлагателно вето върху този прощален сувенир на отиващия си парламент. Той не е нито десен, нито ляв, а миризлив и грабителски. Затова може да служи за критерий в предстоящите избори, по който да отсеем онези кандидати и партии, които наистина представляват каквито и да било избиратели в страната, а не само собственото си желание за облагодетелстване. Причините са следните:
1. Вечна концесия е равно на собственост. Подмяната на думите чрез този закон е начин обществото да продава блага, които не са за продан.
2. Това прави закона Кутия на Пандора за корупция. Досегашната практика с концесиите показа, че контролната функция на парламент, общински съвет, кмет и правозащитни органи не гарантира нито обществения интерес, нито максимална цена, нито честни търгове. Примерите са хиляди, но едната Софийска вода е достатъчна. Вместо да ограничи концесиите, докато се намерят ефективни механизми за контрол, Законът увеличава броя и размера на богатствата, които привличат корупционерите. Той е все едно да реагираш на нахлуването на нелегални имигранти с това, да демонтираш граничната ограда и да подаряваш на всеки пристигнал парична награда.
3. Всички форми на приватизация, побиращи се в границите на разумните аргументи или добросъвестните заблуди са вече приложени в продължение на четвърт век и ако са могли да дадат нещо положително, възможностите са изчерпани. За това говори фактът, че растежът на производството и доходите е толкова бавен, че фактически се отдалечаваме, а не се доближаваме до средните показатели за Европа.
4. Една все по-важна причина за попарените надежди за напредък е установяването на частен монопол върху обществени услуги и природни блага. Често инвестициите са незначителни, а печалбите се извличат от фактически такси и надценки за правото на достъп до тези, по-рано общодостъпни услуги и блага, например вода, електричество, медицина, университети, плажове, планини и т.н. Затова дискусиите в обществото трябва да се насочат към намиране на други, ефективни източници на растеж.
5. Законът е написан не от Министерския съвет, а от правна кантора, която се занимава с обслужване на кандидати за концесии. Това обяснява факта, че в него интересите на концесионерите са получили приоритет над интересите на българското общество.