| ГОРЕЩА ТЕМА
 

Костов срещу ДПС

 

 31 август 2004 | 06:27


Бившият министър-председател и лидер на партия Демократи за силна България Иван Костов обвини вчера ДПС, че дава лоши знаци за връзки с терористи чрез посещението на избрания от съда за главен мюфтия Фикри Сали и политици от движението във фондацията "Вакъф Ал Ислям", която е свързана с "Ал Кайда". Той припомни, че ръководството на ДПС не се намеси в случая при отвличането и екзекуцията на българските шофьори в Ирак.


БТВ Новините 19.30
Членове на ДПС посещават съмнителни фондации като "Вакъф ал ислами", заяви Иван Костов
Членове на ДПС посещават съмнителни фондации като "Вакъф ал ислами", чийто лидер бе изгонен от България заради връзки с "Ал Кайда". Това каза пред Би Ти Ви тази сутрин лидерът на "Демократи за силна България" Иван Костов.
Костов допълни, че друг лош знак е, че ръководството на ДПС не е застанало в позиция да защитава и изобщо не се намесило в случая с убийството и екзекуцията на българските шофьори.
Социолозите Андрей Райчев и Евгени Дайнов, коментираха пред Би Ти Ви, че според тях такава опасност не съществува. Двамата се обединиха около тезата, че бившият премиер опитва да запълни политическа ниша с националистични идеи.
Българските етнически турци, а направен беше опит и за българските роми, да имат представителство само от една политическа сила, т.е. да няма алтернатива. Една политическа партия да ги стопанисва, да ги използва, да ги представлява. Самият опит да се твърди, че не трябва да има алтернатива, че ДПС е религия, както се изразяват от ръководството на Движението, е опасен и неприемлив, заяви Иван Костов.
Колкото и да ги управлява ДПС и да се позиционира като техен представител, все пак има демокрация, има политически пазар, каква стока предлагат другите партии не само на турци, на помаци, на роми и т.н., заяви Евгений Дайнов
Те твърдят, че в България има етнически модел, т.е. че има специално политическо решение, което се поддържа с определена политическа сила и такава политическа сила е ДПС. Т.е. те моделират отношението между българи и български турци и не позволяват да се създава противоречия. Това твърдят те. Всъщност, това е очевидно невярно, каза Иван Костов
ДПС затапи възможността мюсюлманите в България да се самоорганизират на религиозно-фундаметалистки принципи, заяви Евгений Дайнов
Г-н Костов нищо конкретно няма предвид под алтернативен български политически модел, а чисто и просто заема ниша. Той се опитва да заобиколи СДС, опитва се да заобиколи класическото българско дясно през проблема за национализма, каза Андрей Райчев и добави: Виждам в това една безскрупулност. Разбирам, че това ще му донесе гласове, много сериозни гласове, може би 2 %. Но това е безскрупулно. Значи, той го взима за сметка на, г-н Дайнов много точно го каза, на тънкия лед, върху който седим всички ние тук, наистина бидейки много щастливо изключение в тези етнически работи.
Утре в предаването "Тази сутрин" зрителите на Би Ти Ви ще могат да чуят позицията на ДПС за това, дали е необходим дебат за българския етнически модел. Позицията ще представи депутатът Кемал Еюп.


БТВ Новините 22.00
Членове на ДПС посещават съмнителни фондации като "Вакъф ал ислами", заяви Иван Костов
Членове на ДПС посещават съмнителни фондации като "Вакъф ал ислами", чийто лидер бе изгонен от България заради връзки с "Ал Кайда". Това каза пред Би Ти Ви тази сутрин лидерът на "Демократи за силна България" Иван Костов. Той допълни, че монополът на ДПС над турското малцинство у нас създава заплаха ДПС да се превърне в проводник на тероризма у нас.
Българските етнически турци, а направен беше опит и за българските роми, да имат представителство само от една политическа сила, т.е. да няма алтернатива. Една политическа партия да ги стопанисва, да ги използва, да ги представлява. Самият опит да се твърди, че не трябва да има алтернатива, че ДПС е религия, както се изразяват от ръководството на Движението, е опасен и неприемлив, заяви Иван Костов.
Утре в предаването "Тази сутрин" зрителите на Би Ти Ви ще могат да чуят позицията на ДПС за това, дали е необходим дебат за българския етнически модел. Позицията ще представи депутатът Кемал Еюп.

бТВ, Тази сутрин
Етническият модел в България трябва да се основава на европейските правила, заяви Иван Костов

Всички партии трябва да предлагат на турската общност да я представляват. Етническият модел в България трябва да се основава на европейските правила. Самата европейска общност е пример за такова съжителство. Това заяви лидерът на ДСБ Иван Костов в предаването Тази сутрин на БТВ.
Да се твърди, че ДПС е политически неприкосновена, е посегателство срещу основите на демокрацията. Качеството на демокрацията е особено важно, каза още Иван Костов.

бТВ, Тази сутрин
Членове на ДПС посещават съмнителни фондации, според Иван Костов
Въпросът за съжителството между хора с различна културна принадлежност в България трябва да намери разрешение. На фона на заплахите и на убийствата на български граждани в Ирак трябва да помним, че терористите черпят основание в културните и религиозните противоречия. Това заяви лидерът на ДСБ Иван Костов в предаването Тази сутрин на БТВ.
ДПС не се опита да се намеси при отвличането на българските шофьори в Ирак. Членове на ДПС посещават съмнителни фондации като Вакъф ал ислами, каза още Иван Костов.


бТВ, Тази сутрин
Гост: Иван Костов, председател на партията ДСБ

Водещ: Г-н Костов, каква е целта на този разговор за етническия модел? Сега мнозина се чудят и се питат каква цел преследва бившият премиер и неговата партия със започването и воденето на този разговор?
Иван Костов: Целта е в България да намери европейско решение въпросът за съжителството между хора с различна културна принадлежност, както биха казали в Европа. И при това да се намери такова трайно решение, което да е стабилно и да не позволи в България да има рискове от глобалния тероризъм, т.н. да не създаваме сами по какъвто и да е начин рискове за страната си. Може да изглежда малко отвлечена темата, но на фона на заплахите, на фона на убийствата на български граждани в Ирак от терористите, ние трябва да помним винаги, че те черпят своите питателни сокове, пуснали са корени точно в междуетническите противоречия и в религиозните противопоставяния, така че темата винаги е актуална. Още повече, че в България се претендира, че има някакво специално особено решение на този въпрос и то е различно от европейското.
Водещ: Ще погледнем по-конкретно на това. Да разбирам ли от Вашите думи до момента, че присъствието на ДПС във властта, начинът, по който то политически представлява едно българско етническо малцинство, създава опасност от внасянето и привнасянето на тероризъм в България?
Иван Костов: Проблемът не е в това, че те създават непосредствена опасност на тероризма, въпреки, че ако се вгледаме внимателно, ще видим такива знаци, които не са добри. Например, посещението на члена на ДПС и избран за главен мюфтия от съда Фикри Сали с политици от ДПС във фондация Вакъф ал Ислами, от която е изгоненият от България Тахай, която е свързана с Ал Кайда. Това е лош знак. Друг лош знак е, че ДПС и нейното ръководство въобще не застана на позиция да защити, или да се намеси в случая с отвличането на българските шофьори и след това при екзекуцията им.
Водещ: С какво си обяснявате тази пасивност?
Иван Костов: Добре е те да обяснят тази пасивност, а не аз, тъй като те знаят истинската причина за това защо са ходили на поклонение във Вакъф ал Ислами, какво са търсили там, защо по този начин протягат ръка на крайно съмнителни фондации. Нека те да го обясняват това.
Водещ: Какво би могло да бъде бъдещето оттук нататък на борбата ни с тероризма, ако настоящият етнически модел, който Вие, разбира се, не признавате като такъв, се запази?
Иван Костов: Вижте, етническият модел, за който аз бях обвинен, че не познавам неговата философия, а той няма философия, защото няма конкретно съдържание, никой поне не е написал: Етническият модел се състои в това, това и това, но съвсем накратко съдържанието, доколкото го има на модела, се състои в следното: българските етнически турци, а направен беше опит и за българските роми, да имат представителство само от една политическа сила, т.е. да няма алтернатива. Една политическа партия да ги стопанисва, да ги използва, да ги представлява, да им е саибията, така да се каже. Такова нещо, ако се допусне в демократична страна, означава да ги оставим тези хора българските турци и българските роми, в състоянието, в което бяха всички български граждани преди 1989 година - представляваше ни, стопанисваше ни една партия. Без алтернатива.
Водещ: Да, това беше тогава за всички български граждани. .
Иван Костов: Самият опит да се твърди, че не трябва да има алтернатива, че ДПС е религия, както се изразяват от ръководството на Движението, е опасен и неприемлив. Освен това, те твърдят, че етническият мир в България се крепи на една фигура, на фигурата на Ахмед Доган. Г-н Юнал Лютфи каза преди време, че ако не е бил Ахмед Доган, в България щели са да се пролеят реки от кръв. Излиза, че ние българи и турци ще си пролеем реки от кръв, ако го няма Ахмед Доган, което е унизително и недемократично. Това е невъзможно.
Водещ: В дискусията, която вестника, в който Вие написахте Вашата втора статия, там излезе и първата Ви статия вестник 24 часа, се включи професор Драгомир Драганов. Той напомни, че етническото представителство в Европа съществува на т.н. квотен принцип, където различните етнически малцинства имат право на свое квотно присъствие във властта. Не е ли по някакъв начин политическото представителство, което ДПС дава на българските турци във властта, един своеобразен квотен принцип, един своеобразен етнически модел по български?
Иван Костов: Статията на г-н Драганов е отделна работа, тя трябва да бъде коментирана съвсем самостоятелно. Важното в тази статия е, че той също отрича, че има български етнически модел. Твърди, че той е една фикция, с която ние наричаме едно успешно преодоляване на етническите проблеми в България, за разлика от страните от Западните Балкани. Това му е основната идея. Но и той не твърди, че има български етнически модел. Вижте в какво се състои политическата теза на ДПС. Те твърдят, че в България има етнически модел, т.е. че има специално политическо решение, което се поддържа с определена политическа сила и такава политическа сила е ДПС. Т.е. те моделират отношението между българи и български турци и не позволяват да се създава противоречия. Това твърдят те. Всъщност, това е очевидно невярно, тъй като мирното съжителство и толерантността между българи и турци, са с вековна давност, те не са от настоящето.
Водещ: Какво предлагате Вие, кой да представлява това етническо малцинство в България, което в момента понастоящем се представлява от ДПС политически?
Иван Костов: Да Ви върна на статията на г-н Драгомир Драганов. Само едни квоти се признават в демократичните страни и това са квотите, дадени от избирателите. Ако една политическа формация спечели доверието на избирателите, тя участва в определен начин в управлението, или в опозицията, няма други квоти, няма такива разпределения, за които е казано, че еди коя си личност, поради принадлежността си към определен етнос, или заради религиозното си предпочитание, заема точно определен пост. Такова нещо в Европа няма. Ние трябва това нещо да го кажем ясно на всички българи, на всички български граждани, за да не се надяват утре, че бидейки български граждани, ще имат някаква квота в Европейската общност, в нейните административни и други структури. Такова нещо няма да има.
Водещ: Какво ще представлява тогава това малцинство, при положение, че то 15 години вече си гласува абсолютно без изключение за една партия ДПС?
Иван Костов: Всички трябва да го представляват. Всички останали партии трябва да му предлагат то да има възможност да гласува съобразно своите интереси и съобразно своите ценности, а не съобразно своята етническа принадлежност.
Водещ: Как си обяснявате тогава, че цената на партията ДПС на политическия пазар нараства? Всички анонси за предстоящия политически сезон сочат, че ДПС е най-желаният коалиционен партньор от страна и на БСП, която е лявата опозиция на управлението, и от страна на СДС, което е дясната му опозиция, и на самите управляващи.
Иван Костов: Знаете ли, ДПС става примамлив партньор поради следната проста причина: то твърди, че има политическа неприкосновеност, т.т. че не може да бъде критикувано. И нещо повече твърди, че трябва да бъде постоянно абонирано във властта. Нещо повече, тази политическа шарлатания е толкова силна, че всеки, който се съюзи с ДПС, става гарант на толерантостта и на мира, а всеки, който е срещу ДПС, създава етническа конфронтация.
Водещ: И заради това Вие тук сте в конфронтация, а всички останали са от другата страна.
Иван Костов: Заради това, създава се едно табу за политическа неприкосновеност на ДПС и това табу режисира останалите в две неща или на заложници, или на партньори. Не дава роли на останалите, и БСП, и СДС, и НДСВ охотно приемат ролята да бъдат заложници точно на този модел.
Водещ: А кои могат да бъдат партньори?
Иван Костов: Партньорство може да има само, ако етническият модел има решение, основаващо се на европейските правила. Защо на европейските правила? Защото Европа е изстрадала много етнически и религиозни конфликти, тя в миналия век е преживяла две тежки войни и е намерила решение за това съжителство, и това решение е самата Европейска общност. Не бива да се мисли по друг начин по този въпрос. И заради това, ако в България се приложи точно това европейско решение, а то трябва да се приложи, и вчера на семинара беше казано, че рано или късно ще се приложи, на тази основа могат да бъдат намерени трайни политически решения на всички въпроси в България. но участваш ли във властта, трябва да носиш отговорност, трябва да понасяш атаки и критики. Няма неприкосновени в условията на демокрацията. Да се твърди, че ДПС е политически неприкосновена, е посегателство върху основите на демокрацията.
Водещ: Няма ли опасност, обаче, Вашето отношение към ДПС като политическа сила и начинът, по който дясното политическо пространство очевидно няма да успее да привлече като партньор, ако Вие сте в него, ДПС, да направи много по-лесен пътя на БСП към властта?
Иван Костов: Говорим в момента за качеството на българската демокрация, говорим за това в България да има демокрация за всички. Ние това говорихме два дена на семинара, и това го говореха преди всичко български турци, представители на роми, на други малцинства в страната. Хората искат и за тях да има европейска демокрация, искат да бъдат пълноценни европейски граждани. Това е по-важно, отколкото тези сметки, които могат да бъдат направени преди едни парламентарни избори. И това е въпрос на принцип. Около този принцип трябва да се търси и съгласие с колкото се може повече участници. Но този принцип не бива да се търгува, разбирате ли? Качеството на демокрацията вече става особено важно, защото ние се отказваме много пъти от демокрацията. Ние се отказваме от демокрацията, примерно, при овладяването на организираната престъпност при противопоставянето й. Етническият модел, например, в България, до такава степен е недобре функциониращ, ако въобще го има, че в сектора за сигурност няма представители на различни етноси.
Водещ: Като казахте за организираната престъпност, откъде получихте информацията за това кой стои зад напоследък публичните екзекуции, които се случват в държавата?
Иван Костов: Аз анализирам публична информация, това, което публикуват медиите. Моята специфика на анализ произтича от това, че 4 години съм бил начело на държавата и съм оглавявал тази борба, защото това е лична отговорност на министър-председателя според българската Конституция. Той е този, който директно управлява сектора за сигурност. И чета открити източници и си правя изводи.
Водещ: Т.е. вашето твърдение, че знаете кой стои зад тези организирани, по всичко личи, поръчкови екзекуции, идва от анализ на публични източници.
Иван Костов: Вие не сте ли съгласен, че това са гангстерски наказателни публични убийства, организирани?
Водещ: Ако това е така, кой стои зад тях? Една личност ли и Вие знаете ли тази личност?
Иван Костов: Ето, виждате ли, Вие се доближавате до същия извод. И нямам как да не бъде направен този извод. Да се отива по-нататък, обаче, може само, ако има категорични доказателства. Аз, все пак, не съм следствие, не съм прокуратура, нито имам възможност да отправям обвинения към който и да било. Това са преди всичко политически изводи.
Водещ: Ще споделите ли тези Ваши виждания и тези Ваши изводи с българското следствие, ако Ви поканят още един път?
Иван Костов: Българското следствие не може да се интересува от политически анализи и изводи, то не може да дебатира политически, защото е орган от сектора за сигурност. Ако някой от българското следствие и прокуратура поиска да участва в политическия дебат, трябва да напусне работа, да се кандидатира за народен представител, да спечели доверието на хората и тогава да дебатира на политически терен, а не в следствието. Така че стойността на политическите анализи е за обществото, за неговия дебат, а не за следствието. Така че аз не мога да бъда полезен на следствието като свидетел на масовата кланица, която беше извършена, просто защото не съм свидетел на това убийство.
Водещ: От работата Ви като министър-председател оставаме с впечатлението, че имате познанията, знаете кой стои зад организираната престъпност в България, кой дърпа конците на контрабандните канали.
Иван Костов: И министър-председателят сега би трябвало да знае и президентът би трябвало да знаят, дори да нямат окончателни доказателства, за да се противопоставят така силно на тези, които го правят, те трябва да знаят имената. Ако твърдят обратното, значи просто не четат страниците, които им дават службите, достатъчно е да се изчитат внимателно докладите на службите и на МВР, за да се ориентира човек кой какъв е в България що се отнася до организираната престъпност.
Водещ: Има ли такива имена, които не са познати на българската общественост публично?
Иван Костов: Ами нека да попитаме министър-председателя и президента, които четат тази информация, те да обяснят. Те трябва да говорят по този начин.


БТВ, Тази сутрин
Гости: Евгений Дайнов, политолог и Андрей Райчев- социолог

Водещ: Преди малко бившият премиер Иван Костов беше в това студио, за да обоснове своите тези. Една от тях е, разбира се, че българският етнически модел не съществува нито като понятие, нито като действителност. Г-н Дайнов, как гледате на този разговор, който от няколко месеца под влиянието най-вече на Иван Костов, върви в българския политически елит и каква е неговата цел?
Евгений Дайнов: Българският етнически модел има нещо такова, то беше нещо, което беше наричано 90-те години, когато за разлика от нашите комшии ние избрахме в България да не се колим взаимно по етнически признак. Това е някакъв начин за показване на възможност да живеят заедно различни хора. Но разговорът за ДПС, всъщност, и за това кой представлява българските турци, е разговор за политическата система, това е разговор за представителство. И това е разговор за това решението ДПС да представлява турската и някакви други мюсюлмански общности в България, което даваше представителство 90-те години. Оттук нататък какво се случва? И основното, което трябва да говорим, казвайки, че това е въпрос на политическата система, е как другите партии какво са направили, да се позиционират пред турците така, че турците да изберат другите партии да бъдат техни представители. Турците пробваха веднъж. Спомнете си 1999 година местните избори, ДПС загуби абсолютно всички общини в Родопите, освен Якоруда, доколкото си спомням. Турците тогава в достатъчна степен за СДС като свой представител с обещания за нова политика в тютюна. Те бяха тогава разочаровани. Т.е. другите, въпросът не е ДПС какво прави и кого представлява, въпросът е другите партии какво правят да привлекат представителство на турци и мюсюлмани в България.
Водещ: Това пожела Иван Костов в нашето студио. Той каза, че целта е другите партии, включително и леви, и десни, да се опитат да убедят турските гласоподаватели в България да гласуват за тях, а не за ДПС, примерно.
Евгений Дайнов: Какво да Ви кажа? Ние знаем, че ДПС наистина е партия, която, както каза Иван Костов, си някак си стопанисва електората, държи го в едно такова скупчено състояние. Но аз не виждам какво правят другите политически партии да ги привлекат, колкото и да ги стопанисват. И то не всички турци биват стопанисвани, естествено, десетки хиляди турци гласуват по други начини вече. Колкото и да ги управлява ДПС и да се позиционира като техен представител, все пак има демокрация, има политически пазар, каква стока предлагат другите партии не само на турци, на помаци, на роми и т.н.
Водещ: Това ли е причината, г-н Райчев, ДПС да бъде в най-изгодна позиция като желан стратегически, или тактически коалиционен партньор една година преди парламентарните избори от абсолютно всички партии в България, с изключение на ДСБ?
Андрей Райчев: Причината за това, което сега казвате е, че ДПС е центристка партия, от самото начало се реализира като такава и по тази причина беше единствената, а сега е от малкото партии в България, които са в състояние да осъществяват и ляв, и десен съюз. За повечето партии това е предопределено. СДС никога не може да влезе в съюз с БСП по дефиниция, докато ДПС може и така, и на така. Това е причината най-желателно. Но преди да отидем на ситуацията с ДПС сега, нека се върнем назад и да видим, че ДПС не е изкуствено образувание. ДПС никой не го е измислил. ДПС не е наложен. ДПС е възникна в хода на катастрофата, наречена Възродителен процес, той самовъзникна. Това е нещо, дошло от огромна катастрофа, огромна трагедия, огромна драма. Това е самоорганизация на българските турци за съпротива срещу онова насилие. И като казваме те имат монопола и като казваме: Ето, защо само ДПС, защо не са някоя друга партия?, ние имаме едно много просто обяснение. Само преди 15, или 20 години, тези хора - лидерите на ДПС, са тези, които организират съответната съпротива на този етнос срещу онова насилие. Помните, стотици хиляди излязоха от България, други стотици хиляди тук ги насилвахме и т.н. По тази причина, няма нищо по-естествено от това ДПС да бъде една стабилна, сравнително много йерархична вътрешна партия. А на всичко отгоре трябва да имате предвид и още нещо. Много сложно е отношението на ДПС към бившите комунисти, защото в основата на ДПС стоят бивши комунисти. Това не знам дали си го спомняте, но това е важен детайл. Не беше така, че тези, които успяха, членове на БСП, някак си да се отделят, а другите да бъдат насилени. Бяха насилвани всички взети заедно, включително и членове на БСП, които бяха естествени лидери, да ви кажа, на места, и които се оказаха в основата на тази съпротива. Това много усложнява картината. Но първото и главното, което трябва да се замислим, е следното: какви алтернативи бихме могли да имаме за самоорганизация на нашите турци? И веднага идват: религиозни. Значи, голямото избягване, голямото достойнство на нашия модел е, че ДПС е една светска организация със светски лидер, с човек образован, философ, човек нерелигиозен лично, или почти нерелегиозен.
Водещ: Само че г-н Костов изказа опасенията си, че ДПС би могла да се превърне в проводник на ислямския тероризъм в България.
Андрей Райчев: Аз обратно на г-н Костов ще кажа той и като министър-председател правеше огромни организационни опити да разцепи тази партия. Поддържаше, включително и във финансов смисъл алтернативи и т.н. И още тогава имах възможността да кажа и продължавам да мисля същото че ако в България има две значими затворени етнически партии, една от тях ще отиде на ислямизъм. Просто е естествено, че ще отиде. Свети Петър да й сложат да управлява, пак ще отиде, просто поради естеството на тяхната борба.
Водещ: Две затворени етнически партии в България, да речем, които представляват турското малцинство, една от тях, според Вас, неминуемо ще отиде към ислямския фундаментализъм
Андрей Райчев: Във вътрешната борба ще се приплъзне. ДПС е вид консенсус. Аз съм съгласен, че в някаква идеална ситуация, която можем да си въобразим, би било най-добре да няма никаква разлика във вота между българите и турците в България, в смисъл, които си харесват левите, да речем, да си гласуват наляво, десните надясно. Но това е някаква въображаема ситуация, която не съществува, всъщност. И като ... ще ви го кажа, тези хора - българските турци, живеят по-затворен живот, те са на малко по-ранна фаза. В смисъл, 12-15 години, една генерация по-назад от гледна точка на модернизационни процеси, по-патриархални са, по си ценят семейството, между другото, моралът им е по-старинен и достоен.
Водещ: По-здрав, както се казва.
Андрей Райчев: Да. Значи, всичко това е факт. Бихме могли да си въобразим някакви такива прекрасни, развити същества, каквито даже българските граждани още не са. Ние сме една урбанизираща се страна, мен ако питате, не напълно урбанизирана. Затова всички тия мечтания имат само една цел. Значи, г-н Костов нищо конкретно няма предвид под алтернативен български политически модел, а чисто и просто заема низша.
Евгений Дайнов: И това е важен един разговор. Каква е низша заема.
Водещ: Това е целта на разговора, който той иска да води.
Андрей Райчев: Да, и низшата е много ясна. Той се опитва да заобиколи СДС, опитва се да заобиколи класическото българско дясно през проблема за национализма. Ако се замислите и видите в Източна Европа, вие ще видите десниците националистически. Г-н Костов се е устремил точно натам към националистическа десница.
Водещ: Г-н Дайнов е познавач на десницата и в европейски, и в български мащаб. Това ли е целта на Иван Костов и неговата партия да заобиколи десните партии чрез темата за национализма и да вземе тяхното място?
Евгений Дайнов: Естествено е, че низшата, която търси неговата партия, е да прилича повече на дясна консервативна христянска патриотична партия, каквито бяха характерни за Европа в някаква част от втората половина на 20 век. Тази низша в България наистина я има, не е много голяма и там може да вирее някаква патриотична консервативна християнска организация. Очевидно това се опитва да направи Иван Костов. Това, което ме смущава, че ледът, по който се пързаля, е много тънък. Ледът, по който се пързаля е много тънък по няколко причини. Първо, влизайки на територията на патриотизма, силната държава и евроскептицизма, каквито теми има в неговите писания напоследък, той неминуемо ще трябва или да се отбранява срещу обвинения в национализъм, което той вече е принуден да прави, или да се опитва да вземе и да опитоми националистическите теми и да ги направи да изглеждат по-демократични, но неминуемо той ще привлича тип хора, които търсят свое представителство, които са националисти, които са яростни християни, фундаменталисти и такива хора. И да не забравяме, че все пак във всяка общност има фундаменталисти, има и християнски фундаменталисти. Втората причина, поради която този лед е доста тънък, по който се пързаля, идваше, той вече тук в това студио Иван Костов направи нещо, което, според мен, не бива да се прави, той направи връзката между съществуването на ДПС и опасността от тероризъм.
Водещ: Това той го направи в това студио и го каза в прав текст.
Евгений Дайнов: Той, ако сега беше тук да може да ни отговори, той щеше да каже така: Аз правя анализ научен, той е много префинен, той е много детайлен и не съм казал такова нещо. Да, обаче, в политиката посланията се свеждат до черно и бяло и до много прости неща. Значи, оттук нататък в българския политически живот влиза връзката от тази сутрин между ДПС и опасността от ислямски фундаментализъм, което не е вярно. Значи, ДПС е партия, която е отломък от 90-те години, тя трябва да се промени много драматично, за да остане да съществува следващите 10 години, тя трябва да излезе извън етническия и верската си низша. Но това наистина беше блок, една спирачка пред религиозен фундаментализъм в средномюсюлманската общност, защото наистина ДПС е ... партия.
Водещ: Това е етническият модел, това имате предвид като етнически модел вие.
Евгений Дайнов: ДПС затапи възможността мюсюлманите в България да се самоорганизират на религиозно-фундаметалистки принципи.
Водещ: Какво ще е последствието от думите на Иван Костов в Тази сутрин, г-н Райчев, това, че той направи връзка между ДПС и възможен ислямски тероризъм в България?
Андрей Райчев: Аз много се надявам да не се злоупотребява с тази тема и не бих искал сега с тези си думи да усиля темата. Обратно, аз виждам в неговите думи решаване на задачи за идентичност. Главното, което г-н Костов и неговите съмишленици трябва да постигнат през тази година, е да кажат: Ние сме еди какви си, и да си получат там 5-те, 10-те, 7-те процента, колкото има се полага. Уверявам ви, този вид дясно, националистическо, силово, няма да получи. Това е голяма партия и никога няма да стане.
Водещ: Ще влезе ли в парламента?
Андрей Райчев: Ще влезе. Той ще решава задачи за идентичност. Значи, виждам в това една безскрупулност. Разбирам, че това ще му донесе гласове, много сериозни гласове, може би 2 %. Но това е безскрупулно. Значи, той го взима за сметка на, г-н Дайнов много точно го каза, на тънкия лед, върху който седим всички ние тук, наистина бидейки много щастливо изключение в тези етнически работи. Г-н Бареков, къде сте виждал малцинствена партия либерална? Малцинствените партии по принцип са екстремистки, да не отидем там на фундаментализъм, тероризъм. Те по принцип са по-екстремисти партии, те са крайни партии.
Водещ: Макар че проф. Драганов припомни за наличието на партии от центристки тип, които имат националистическо звучене в Европа.
Андрей Райчев: Ние имаме огромен късмет като нация, че нашата малцинствена... партия...е либерална, ненационалистически центристка, това е невероятен късмет.
Водещ: Т.е., според Вас, това укротява нейната природа.
Андрей Райчев:: И между другото, не дава политическият модел да отива в крайности. Вместо да бъде фактор на крайността, значи всеки път като отидем в кризи и те да отиват, ако са крайно леви да ни наклонят още по-наляво, или крайно десни, още по-надясно, те обратно, балансират. Г-н Доган от самото начало заема тази позиция. Това е огромен национален късмет. Ще мине, ще замине. Ще минат 10 години. Аз съм сигурен, че ДПС също ще еволюира и на някъде ще еволюира, вероятно към неетническа партия. Но да трупаш дивиденти за сметка на игра с този лед - да, добре, честито. Ще влезе в парламента с една малка дясна партия. Ако е цялата работа драма за това, Боже мой!


Пак викат Костов на разпит в петък
Следователи, разследващи убийството на Бай Миле и още петима, отново ще извикат Иван Костов на разпит в петък.
Разследващите ще питат бившия премиер кои са босовете на контрабандните канали, къде са обучени убийците на Фатик и Стоил Славов, кои са тримата, на
които служат главорезите. В интервю за "24 часа" от 9 август Костов даде да се разбере, че знае отговорите на тези въпроси.
Оттогава всеки понеделник следователи викат лидера на "Демократи за силна България" на разговор в сградата на "Майор Векилски" в петък. Досега призовкарите не са открили Костов нито в къщата му в Драгалевци, нито в офиса на партията му, за да му връчат писмената покана. Самият той заяви, че настоява за такава и че ще се яви на разпит след 1 септември.
Не мога да бъда полезен на следствието за шесторното убийство просто защото не съм свидетел на масовата касапница, каза Костов вчера пред Би Ти Ви.
Според него следствието не може да се интересува от политически анализи и из-
води, защото е орган от сектора за сигурност. "Ако някой от следствието и прокуратурата иска да участва в политическия дебат, трябва да напусне работа, да се кандидатира за депутат и да спечели доверието на хората", заяви Костов.
Той два пъти подчерта, че премиерът и президентът би трябвало да знаят кой стои зад организираната престъпност. "Те трябва да знаят имената. Ако
твърдят обратното, значи не четат страниците, които им дават службите и МВР", подчерта експремиерът.
По повод етническия модел в страната той изтъкна, че ДПС създава непосредствена опасност за тероризъм у нас. "Главният мюфтия Фикри Сали с политици от ДПС е посетил фондация "Вакъф ал ислами", която е свързана с Ал Кайда", посочи Костов.
в. "24 часа" стр. 5

Костов е прав - етническият мир не е политическа стока
Ако отиде външен човек в някое наше село, в което живеят българи, роми и турци, ще види едно - в страната ни има етнически мир. Дори междусъседските скандали не са често явление, ако изключим някое пиянско сбиване или драматична любов. Безспорен факт е, че сме единствената държава в Югоизточна Европа, в която сериозни конфликти между отделните етноси не са избухвали. И не избухват. Но както всяко нещо у нас, и това е на път да се развали. Защото и хубавото в страната ни винаги е лошо, за каквото и да става дума. Както е и в момента - етнически мир има, но и скандалите около етническия ни модел се засилват. Засега под формата на дискусия по темата кой трябва и може да представлява интересите на малцинствата, провокирана от бившия премиер Иван Костов. В нея вчера от екрана на bTV се включиха и политолозите Евгений Дайнов и Андрей Райчев. Така за пореден път ексминистър-председателят ни се изправи срещу бивши свои съмишленици. Вероятно Костов сега разбира, че те са малко кофти хора. Безспорно лидерът на Демократи за силна България е прав - да има една личност или политическа сила, която се възприема като гарант на етническия мир в страната, е не само неправилно, но и много опасно. Защото е страшно да се приватизира етническият мир. Ако разбирателството между етносите има един-единствен собственик, той може да реши да го развали или да го изтъргува. Само че етническият мир не може да бъде стока, още по-малко пък политическа. За всичко това Костов е прав. Той обаче няма защо да се сърди на Дайнов и Райчев - те правят само едно и то е да копират Костов от ранния му период. От времето, когато вярваше и казваше "Времето е наше" и "Ние сме демокрацията". Всъщност приватизацията на политическите стоки започна тогава. Днес го копират и други, в случая Дайнов и Райчев. Но това мислене е опасно винаги и във всички случаи - защото превръща етносите в легиони, а лидерите им - в центуриони. Оттам нататък следват войнствените походи в името на... нещо. И проблемът е, че именно Иван Костов зададе посоката и сътвори рефлекса за подобно мислене. И сега му се налага да се бори с него дори със своите съмишленици.
в. "Стандарт" - стр. 14

Роми и турци да не гласуват по произход
Иван КОСТОВ, лидер на ДСБ
В България трябва да намери европейско решение въпросът за съжителството между хора с различна културна принадлежност. При това то да бъде трайно и стабилно и да не позволи у нас да има рискове от глобалния тероризъм.
Трябва да помним, че терористите черпят своите питателни сокове и са спуснали корени точно в междуетническите противоречия и в религиозните противопоставяния. Етническият модел у нас няма философия, защото няма конкретно съдържание. Доколкото го има, моделът се състои в това, българските етнически турци, а беше направен опит и за българските роми, да имат представителство само от една политическа сила. Тоест да няма алтернатива - една политическа партия да ги стопанисва, да ги използва, да ги представлява, да им е сайбията, така да се каже.
Такова нещо, ако се допусне в демократична страна, означава да ги оставим тези хора, българските турци и българските роми, в състоянието, в което бяха всички български граждани преди 1989 г. - представляваше ни и ни стопанисваше една партия, без алтернатива. Опитът да се твърди, че ДПС е религия, както се изразяват от ръководството на движението, е опасен и неприемлив. Всички партии трябва да се стремят да представляват малцинствата, да им предлагат възможност да гласуват съобразно своите интереси и ценности, а не според етническата си принадлежност.
По bTV
в. "Стандарт" - стр. 14

Мюсюлманите се разочароваха от СДС
Евгений ДАЙНОВ, политолог
Българският етнически модел е нещо, което бе наричано така през 90-те години. Тогава, за разлика от нашите комшии, ние избрахме да не се колим взаимно по етнически признак.
Разговорът сега за това, кой представлява българските турци, е всъщност разговор за политическата система. И основното, за което трябва да говорим, е какво са направили политическите партии - освен ДПС, за да се позиционират пред турците така, че те да ги изберат за свои представители. Турците пробваха веднъж. Спомнете си 1999 г., когато те гласуваха в достатъчна степен за СДС след обещанията за нова политика за тютюна.
И бяха разочаровани. Така че въпросът не е какво прави и кого представлява ДПС. Въпросът е другите партии какво правят, за да привлекат представителство на турци и мюсюлмани в България.
А Движението за права и свободи затапи възможността мюсюлманите в България да се самоорганизират на религиозно-фундаменталистки принципи.
в. "Стандарт" - стр. 14

Андрей РАЙЧЕВ, социолог, Добре е, че ДПС е светска партия
ДПС не е изкуствено образувание. Никой не го е измислил, не е наложено. Движението възникна в катастрофата, наречена "възродителен процес". Това е самоорганизация на българските турци за съпротива срещу онова насилие. И като казваме - те имат монопола и защо само ДПС, защо не са други партии - има много просто обяснение. Само преди 15-20 г. лидерите на ДПС са тези, които организират съпротивата на този етнос. Първото и главното, за което трябва да се замислим, е какви алтернативи бихме могли да имаме на самоорганизация на нашите турци? И веднага идват - религиозни. Затова голямото достойнство на нашия етнически модел е, че ДПС е светска организация със светски лидер - образован, философ и почти нерелигиозен.
Съгласен съм, че в някаква идеална ситуация, която можем да си представим, би било най-добре да няма разлика във вота между българите и турците в България - които си харесват левите, да си гласуват наляво, които десните - надясно. Но това е някаква въображаема ситуация, която не съществува в действителност.
в. "Стандарт" - стр. 14

Иван Костов вини ДПС в политическа шарлатания
Петьо ЦЕКОВ, Анелия БАШЕВА
ДПС са се абонирали за властта чрез политическа шарлатания, а прокламираният от тях български етнически модел се състои в това българските турци да имат представителство само от една политическа сила, без алтернатива". Това заяви експремиерът и лидер на ДСБ Иван Костов пред бТВ вчера.
Самият опит да се твърди, че не трябва да има алтернатива, че ДПС е религия, както се изразяват от ръководството на движението, е опасен и неприемлив, смята той. "Освен това в ДПС твърдят, че етническият мир в България се крепи на една фигура - на фигурата на Ахмед Доган. Г-н Юнал Лютфи каза преди време, че ако не е бил Ахмед Доган, в България щели са да се пролеят реки от кръв", обясни лидерът на ДСБ.
Костов отново повтори тиражираните преди време информации, че политици от ДПС и главният мюфтия Фикри Сали са посещавали свързаната с "Ал Кайда" фондация "Вакъф ал ислами". "Посещението на члена на ДПС и избран за главен мюфтия от съда Фикри Сали с политици от ДПС във фондация "Вакъф ал ислами", от която е изгоненият от България Таха и която е свързана с "Ал Кайда" - това е лош знак", рече бившият премиер. Той определи като друг лош знак факта, че ръководството на ДПС не се намеси в случая с отвличането на българските шофьори в Ирак.
"Имаше делегация, водена от главния мюфтия, но не знам тя да е посещавала близка до "Ал Кайда" фондация. В нея не са били депутати", заяви членът на Централното оперативно бюро Рамадан Аталай. "Щом г-н Костов знае кои фондации са на "Ал Кайда", сигурно знае къде се намира и самата "Ал Кайда". Защо не сподели тази информация с американците, та да отидат да заловят Бин Ладен и да се отърве светът от тази психоза", каза иронично депутатът. По същия начин той реагира на обвиненията, че ДПС не е реагирало при похищението на нашите шофьори в Ирак. "ДПС реагира като всички останали партии, осъди тероризма. Какво друго можеше да направи? Ние не сме партия със специални връзки с Ирак и мюсюлманския свят. Не държим ключа към арабския свят", обясни Аталай. "Костов също имаше добри контакти с арабските страни по време на неговото управление, защо не отиде да спаси шофьорите?", запита той.
ФАКТИ
9-членна българска делегация, водена от Фикри Сали, беше в Саудитска Арабия през юли. В нея бяха включени членове на Висшия мюсюлмански съвет, районни мюфтии, експерт от дирекцията по вероизповедания, кметове. Според депутати от ДПС е пътувал и членът на Централното оперативно бюро Айруш Хаджи, но той не бе открит за коментар.
По време на визитата се появиха информации, че делегацията пътува по покана на заличената у нас фондация "Вакъф ал ислами", чиито водачи били свързани с "Ал Кайда". След завръщането Сали отрече тези твърдения. Той заяви, че поканата за визитата е била отправена от президента на настоятелствата на двете най-големи джамии в Саудитска Арабия Али ал Хюсеин. "Там има фондация "Вакъф ал ислами", но ние нямаме нищо общо с нея. Тя е под контрола на краля и управлението на Саудитска Арабия", обясни главният мюфтия.
в. "Сега" - стр. 3


Есента на добрите намерения
Галина СТОЯНОВА
Пламен Панайотов откри политическия сезон с посещение на селския събор в Боженица. Вицепремиерът избра бабите и дядовците в ботевградското село, за да им съобщи, че правителството ще търси национално съгласие за реформи в специалните служби. Ако се съди по възрастта, поминъка и панаирната обстановка, трудно е да си представим колко дълбоко се вълнуват местните от това кой и как занапред ще използва специалните разузнавателни средства и колко тайни агенти ще се внедрят в лагера на престъпните босове.
Напоследък се наблюдава ренесанс на онова, което по времето на Живков наричахме петминутка сред народа - отиваш, омесваш се с усмихнати баби и червенобузи дечица и им разказваш за нанотехнологиите примерно. Те повече се вълнуват от производството на местната фурна и от цената на дървата за огрев, но с такова дребнотемие голяма политика не се прави. За елита е важно да демонстрира близост с електората и готовност за политически подвизи, редовите задължения на депутата или министъра са без значение, защото от тях популярност у нас не се трупа.
Още в първото си депутатско лято през 2001 година Пламен Панайотов каза, че единственият глас, в който той и парламентарната му група ще се вслушват, ще е този на народа. Още тогава той и подчинените му хукнаха по села и градове в акция "да чуем хората" и според този глас да си подредят приоритетите. Както всеки път обаче /и тогава, през това лято/ гастролът странно как мимикрира в
АКЦИЯ "ДА НИ ЧУЯТ ХОРАТА"
Винаги в годината преди избори елитът бива обладан от силни чувства към народа и започва неистово да го ухажва без оглед на това дали среща взаимност. Сипе подаръци и обещания, също като преди добре планиран бъдещ брак по сметка - без значение каква е възрастовата, професионалната или социалната характеристика на обекта на ухажване. А когато предчувствието за лош развой на изборите съвпадне и с неизяснено начало на активния политически сезон, представителите на елита вадят всички ценности от склада с добрите намерения и даряват с тях целокупната аудитория.
В същото любовно говорене с електората изпадат не само управляващите - депутати и министри, а и опозицията. Независимо къде ги нареждат социолозите по ниво народно харесване, партиите се кипрят като първи красавици и обещават блага като за последно. С единствената цел да ги припознае електоратът при следващото пренареждане в политиката.
Този август наспори на обещаващи политици и на такива, които си строшиха колите и краката от обикаляне из родината, изсипаха се от носене на торби с обещания и от постилане на пътя към Европа с добри намерения. Панайотов съвсем естествено финализира тази акция, разразила се през ваканцията по плажове, почивни станции, фолкфестивали, нови хотели, ловни полета, олимпиади, пътни участъци, ожънати ниви, детски домове, чешмички и градинки.
След като пропусна да обясни защо чакаха цели три години, Панайотов обяви, че ето, през този политически сезон мнозинството ще постигне съгласие с останалите политически сили, ще приеме до края на сесията законите за спецслужбите, а може и конституцията да промени. Паралелно с бившия си началник шефът на вътрешната комисия в парламента изреди
ПРОТЯЖЕН СПИСЪК С ОБЕЩАНИЯ
внезапно станали постижими. Владимир Дончев обеща, пак до края на тази сесия, да имаме вече национална стратегия за сигурност /каквато се заричат да има всички парламенти през последните 15 години/, да бъде приет закон за защита на свидетелите /че вече започнаха да ги избиват/, да бъдат променени /за енти път/ Законът за МВР, НК и НПК. Депутатът обеща още до края на есента да имаме омбудсман, шеф на антидискриминационната комисия, на Сметната палата, на НОИ /обещанието е с едногодишна давност/. Седмица по-рано самият Дончев призна, че пропуски в законодателството са виновни за престъпността, и призна, че парламентът пише закони по метода "проба-грешка".
Председателят на жълтите депутати от своя страна обеща да направи това, което нито Панайотов, нито Герджиков, нито той самият успяха за три години - да измисли система за стягане на дисциплината в НДСВ, вследствие на която жълтите депутати не само ще идват в пленарната зала, но и ще се заемат с основната си дейност - да пишат и приемат закони.
Премиерът даде дума да дойде в парламента още този петък и да се произнесе по доклада "Церовски" и по изразходването на парите от ЕС, депутатите от ДПС пък отново съобщиха, че ще искат оставката на строителния министър.
Според екипа на премиера той самият още в първия ден на новия политически сезон ще призове депутатите да изпълнят обещанията си отпреди три години и до края на тази есен да гласуват всички закони, свързани с евроинтеграцията. Само в този сектор законопроектите са около 40. Още преди ваканцията бе заявено, че този сезон ще минат и политическите закони - за изборите, за референдумите, за политическите партии.
Десетки други проекти за промени и за нови закони чакат ред през есента. Пак тогава обеща Герджиков и да осигури присъствие на премиера за часовете по парламентарен контрол - въпроси към него чакат от година.
ОПОЗИЦИЯТА СЪЩО НЕ СЕ СКЪПИ
на обещания през лятото. БСП обеща да внесе и приеме социални закони, а после може и да вземе Симеон за още един мандат, защото й предстои да управлява. СДС си дойде от море и предложи доброволци да пазят сигурността вместо полицията и паралелно с това обеща да внесе законопроект за съкращаване наполовина на държавната администрация. Костов обеща да се справи с етническите противоречия и ако е възможно, да закрие ДПС. Партията на Доган пък обеща да спечели изборите самостоятелно, защото все не случва на коалиционен партньор. Президентът обеща да направи граждански комитет за защита на паметниците. Правителството изобщо не се церемони и направо обеща да напише и приеме програма за просперитет на България не до есента, а до 2013 година. Без значение кой ще я изпълнява.
Списъкът с августовските обещания на българския елит може да надхвърли по обем събраното творчество на Достоевски. И няма никакъв смисъл да бъде изреждан, нито класифициран, бъдещето време поначало е любимо на политиците. Утре започва активната политическа есен. Натоварена с очаквания и обещания колкото за цял мандат. Ако дори малка част от тези обещания бъде наистина сбъдната, България ще надмине Европа по всички показатели. Като се имат предвид професионализмът, ефективността и бързината, с която работи българската политическа класа обаче, за всичко наобещано през август ще са необходими няколко мандата и друг състав на парламента. Точно този друг състав всъщност е причина за феноменалната активност на елита. Истинският подтик за новите обещания и за подновените стари добри намерения са изборите, а не грижата за това, че държавата се движи бавно, че законодателството е продънено като пътищата, а прилагането на законите все не успява да стане приоритет за властта, а правилата да важат за всеки българин. Защото в свободното от обещаване време депутати и министри бяха заети с регистриране на мними неправителствени организации за харчене на държавни
ПАРИ ЗА ГРАДИНКИ И ЧЕШМИЧКИ
които ще им донесат някой глас повече догодина на изборите. Бяха заети да си подливат вода за листите и да се докарват на шефовете си. Бяха заети да ухажват и благодарни за някое разрешително бизнесмени. И тези, последните, занимания ще са основни и през този политически сезон. Ще сме свидетели не на бързо и ефективно законодателство и на отговорна държавническа дейност, а на политически интриги, партийни договорки, подялба на пари и привилегии. И на много петминутки сред народа. Така е преди избори. Това ще гледаме и слушаме не само през есента, а поне още 10 месеца. И колкото по-малки са шансовете на някоя сила да влезе в следващия парламент, толкова по-силно ще обещава и толкова по-често ще се омесва с хората по селски събори и фолк-фестивали.
в. "Пари" - стр. 19

Костов обвини ДПС във връзки с Ал Кайда
Бившият министър-председател и лидер на партия Демократи за силна България Иван Костов обвини вчера ДПС, че дава лоши знаци за връзки с терористи чрез посещението на избрания от съда за главен мюфтия Фикри Сали и политици от движението във фондацията "Вакъф Ал Ислям", която е свързана с "Ал Кайда". Той припомни, че ръководството на ДПС не се намеси в случая при отвличането и екзекуцията на българските шофьори в Ирак.
Ако допуснем една политическа партия да стопанисва, използва и представлява българските турци, това означава да ги оставим в състоянието, в което бяха всички български граждани преди 1989 г., каза Костов. Според него турците трябва да могат да гласуват съобразно своите интереси за различни партии, а не съобразно етническата си принадлежност. Унизително и недемократично е да се твърди, че българи и турци са щели да пролеят реки от кръв, ако не е бил Ахмед Доган, заяви Костов.
Тезата на Костов е трудно разбираема, коментира заместник-председателят на парламентарната група на НДСВ Борислав Ралчев, защото у нас изборите са свободни и всеки може да гласува за когото иска. Според
него проблемът с етническия характер на ДПС отдавна е отпаднал, защото в нея вече членуват и много българи.
Членът на НИС на СДС Ергин Емин обаче заяви, че е съгласен с Иван Костов. СДС обаче има много членове турци и роми, подчерта Емин. Според него за сегашното положение с политическото представителство на малцинствата не е виновно само ДПС, а и НДСВ и БСП, които не работят в смесените региони.
Не желая да коментирам на прима виста изказването на един провалил се политик, заяви заместник-председателката на ДПС Емел Етем. Според нея етническият модел е заслуга на всички българи, включително и на ДПС.
Не бива да се говори в един и същи ред на мисли за съществуването на ДПС и за опасността от ислямски тероризъм, защото се получават неверни и нежелателни връзки, подчерта политологъг Евгени Дайнов. Според него ДПС изглежда като архаичен отломък от 90-те години, защото представлява една етническа общност, която се държи почти монополно, смята Дайнов Според него дългосрочната задача за близките 10-15 години за ДПС е как да стане обичайна политическа партия.
в. "Новинар" - стр. 2

Иван КОСТОВ, "Българският етнически модел" в употреба от ДПС
Ръководството на ДПС реагира гневно на моята критика срещу т.нар. български етнически модел (по-нататък "модела"), но не го защити с аргументи. Използваха познати фалшификации и нападки. На избирателите турци казаха, че пак ще им сменят имената и че няма да им се позволява да влизат и излизат от България. На другите напомниха старата митология.
Мит 1. Критиката срещу етническата партия, независимо дали е справедлива или не, създава етническа конфронтация.
Тъй като "моделът" отрежда на ръководството на ДПС ролята на "гарант на етническия мир и на етническия диалог", то претендира за особена роля. България се е сдобила с ръководство на партия, чийто статут не подлежи на оспорване. Тяхното присъствие във властта трябва да стане хронично. Твърдят, че са освободени от отговорност за действията си - който е срещу тях, "налага етническа конфронтация". Политическата шарлатания е толкова силна, че освобождава от отговорност дори коалиращите се с ДПС. И те стават "гарант на мира и толерантността". С това абониращата се за властта етнопартийна върхушка насажда табу за собствената си политическа неприкосновеност. Табуто режисира останалите в две роли: на изнудвани и на заложници. НДСВ, БСП и СДС охотно се оставят да бъдат изнудвани, а за заложници оставят своите избиратели.
Този мит е срещу основите на демокрацията. Те отричат политическа неприкосновеност на която и да е партия. Всички партии подлежат на атаки от останалите и носят отговорност за действията си. Отказът от конфронтация и прекият диалог между различните култури на националната самоличност не могат да бъдат подменени от междупартиен пазарлък. Субект на диалога са гражданите от различните културни традиции. Негова среда са демократичните институции, а не кабинетите на една партийна олигархия.
Мит 2. Ахмед Доган е уникална политическа придобивка и гарант на етническия мир в България.
Тезата за личния гарант на етническия мир е невярна и унизителна за всички българи. Излиза, че сме готови да си пролеем взаимно "реки от кръв", но ни спира Ахмед Доган. Ако приемем това, ще означава, че нямаме и се отказваме от демократичните механизми за възпроизвеждане на различните културни или верски идентичности като неразривна и равноправна част от България. Българските турци нямат нужда от партийни посредници и "гаранти" пред българското демократично общество, защото са неотменима част от неговото културно многообразие и богатство. Ключът на етническия мир е в традициите на толерантност и взаимно уважение между всички нас и не се държи от когото и да било.
Мит 3. Оспорването на мястото на ДПС във властта е реваншизъм.
Етническата партия се позовава на спомена на преследвано в миналото население, подклажда неговия комунистически страхов рефлекс, който е недопустим сега. Именно това е питателна среда за реваншизма, но не срещу българските турци, а на върхушката на ДПС. Служителите в държавните ведомства дадени й под аренда най-добре знаят какво представляват нейният реваншизъм и безогледно партийно кадруване и уреждане на роднини с постове.
Що се отнася до оспорването на "консумирането на властта" (по думите на Ахмед Доган) от ДПС, нормално е в една демократична страна опозицията да е против управляващите, особено когато те са спорни в очите на избирателите. Върхушката на ДПС се озова в управлението не след изборна победа, а поради съчетанието на два фактора: 1) Симеон Сакскобургготски нямаше свое мнозинство; 2) беше обещал да преследва политически ОДС. Три години той отстъпва на тази върхушка части от властта и подменя вота на избирателите. Сега тя консумира голяма власт, а носи твърде малко отговорност.
Мит 4. Непознаването на философията на "модела" и на неговите "безспорно установени тези".
Това забележително обвинение се опитва да прикрие, че върхушката на ДПС е неспособна да посочи каквото и да е съдържание на "най-ценния продукт на българския преход". Всъщност "продукта" го няма и не може да го има, защото е митологичен. Очевидно в средите на бившата Държавна сигурност все още няма спусната "философска" разработка на "модела" и ще се наложи някой философ от ДПС да я съчини сам.
"Философията на модела" е следната: 1) ключът за етническия мир е в ръцете на обучени от бившата Държавна сигурност агенти, които няма да допуснат размирици; 2) в България е създадена и действа етническа партия, на която останалите дължим нещо; 3) ръководството на тази партия изнудва всички, включително своите избиратели със заплахи за нарушаване на етническия мир; 4) целта му е придобиване и "консумиране" на повече публична власт.
Тази философия безспорно е обидна на първо място за българските турци. Тя показва, че "българският етнически модел" не е философско, а активно мероприятие. Той е сглобен от внушения, които никой няма право да поставя под съмнение, защото направи ли го - те рухват. "Моделът" претендира да е държавна идеология или поне "религия на българските турци" (по думите на Ахмед Доган).
В тази връзка нека бъде съвсем ясно - не признаваме каквато и да било подобна претенция. Защото това означава да признаем, че една част от българските граждани са останали да живеят в анклав на тоталитаризма - представлявани, стопанисвани и ползвани от една етническа безалтернативна партия. Точно такава, каквато беше БКП за всички българи преди краха на комунизма.
А иначе под прикритието на "модела" ръководството на ДПС открито се намеси в делата на ислямската верска общност и това доведе до криза. Мюсюлманското изповедание бе обезглавено и разцепено. Българската държава се лиши от необходимия легитимен партньор, а джамиите станаха по-уязвими за ислямски фундаментализъм. Фронтално бе нарушен демократичният принцип на светската власт, който задължително отделя държавата от религията, а върху него се основава всяко европейско общество. Етническата партия се означи в нарушение на конституцията и като партия на верска основа.
За първи път у нас една партия монополизира една религия но и духовни водачи на една религия се обвързаха с олигархията на една управляваща партия. Това е рискован синтез между политика и ислям. А, както е известно, от "политическия ислям" до ислямския фундаментализъм и тероризма е една стъпка.
* * *
Силно спадна патосът на защитниците на ДПС, които отказаха да защитават "модела". Сега казват - може движението да не ни е спасило от "реки от кръв", може и да не държи ключа на етническия мир, но ни е спасило от фундаментализма. Това вече е съвсем непрофесионално. Всеки, който се е занимавал с националната сигурност, знае, че по силата на редица фактори рискът от разпространение на фундаментализма у нас винаги е бил незначителен.
Друг е въпросът, че ДПС сега създава такива рискове, за да има нужда от нея, за да ги възпира впоследствие. Три неща доказват това: първо, поклонението на политици от ДПС и Фикри Сали до "Ал вакъф ислами", свързаната с "Ал Кайда" фондация, от която е изгоненият от България Абдел Рахим Таха; второ, целенасоченото създаване на образован в духа на ислямския фундаментализъм елит в училища и университети на арабски страни и трето, недопустимото дистанциране на лидера на ДПС от намеса и противопоставяне на терористите фундаменталисти при залавянето и убийството на българските заложници в Ирак.
в. "Новинар" стр. 10

Костов: ДПС протяга ръка на съмнителни фондации
ДПС протягат ръка на крайно съмнителни фондации, според лидера на партия "Демократи за силна България" Иван Костов. Той коментира това в bTV вчера след семинара за малцинствата в Разград, организиран от фондацията му "Демокрация". По този начин той си обяснява мълчанието на партията по въпроса защо наложеният от хората на Доган за мюфтия Фикри Сали и политици от ДПС му ходеха в Саудитска Арабия по покана на фондация "Вакъф ал Ислями", смятана за свързана с "Ал Кайда", забранена в страни от Европа и чийто представител у нас беше изгонен точно по времето на Костов.
Друг лош знак, с който ДПС създават непосредствена опасност за тероризма, според Костов, е, че хората на Доган не се намесиха в случая с отвличането и екзекуцията на българските шофьори.
Костов твърди, че целта е България да намери европейско решение за съжителството между хора с различна културна принадлежност, за да не създаваме рискове от глобалния тероризъм. Според него етническият модел у нас се състои от опита на една политическа сила да представлява българските турци и роми, а всъщност всички партии трябва да се грижат за етносите у нас. Не ДПС е гарант за етническия мир у нас, според лидера на ДСБ. Мирното съжителство и толерантността са с вековна давност, отбеляза той.
ДПС става такъв примамлив партньор поради следната проста причина. То твърди, че има политическа неприкосновеност - не може да бъде критикувано, отбелязва още Костов. Той нарече тази политика "шарлатания".
На питане каква информация има по повод последните публичните екзекуции на хора, свързани с престъпността, Костов Каза, че анализира публична информация през опита си на министър-председател в продължение на 4 години. Той не смята, че българското следствие би се заинтересувало от политически изводи и не може да бъде полезен като свидетел на следствието.
в. "Монитор" стр. 2

Лидери на ДПС посещават съмнителни фондации
Посещението на члена на ДПС и избран за главен мюфтия от съда Фикри Сали с политици от ДПС във фондация "Вакъф ал ислами", която е свързана с "Ал Кайда", е лош знак, каза пред bTV лидерът на Демократи за силна България Иван Костов. Бившият премиер коментира присъствието на ДПС във властта и българския етнически модел. Като друг лош знак Костов определи това, че ДПС не се е намесила при отвличането и екзекуцията на българските шофьор в Ирак.
Целта е в България да намери европейско решение въпросът за съжителството между хора с различна културна принадлежност, каза Костов. Според него е направен опит една политическа сила "да стопанисва и използва" българските турци и роми. "Самият опит да се твърди, че не трябва да има алтернатива, че ДПС е религия, както се изразяват от ръководството на движението, е опасен и неприемлив", каза Костов. Според него е унизително да се смята, че етническият мир в България се крепи на Ахмед Доган и че ако го няма, българи и турци ще пролеят реки от кръв. Толерантността между българи и турци е от векове, а не се дължи на Доган, категоричен е Костов. Според него ДПС става примамлив партньор за останалите партии, защото твърди, че има политическа неприкосновеност и постоянен абонамент във властта.
Според Костов премиерът и президентът би трябвало да знаят кой стои зад организираната престъпност в България. "Ако твърдят обратното, значи просто не четат страниците, които им дават службите", смята бившият премиер.
Той обясни, че не може да бъде полезен свидетел на следствието, защото информацията му за организираната престъпност е от открити политически анализи.
в. "Виж" стр. 2

Спецслужбите се страхували от ДПС
Петя НИКОЛОВА
Ръководителите на българските специални служби се страхуват от управляващата партия ДПС и затова не наблюдават лицата, свързани с радикални ислямистки организации. Това заяви бившият директор на Националната служба Сигурност" ген. Атанас Атанасов вчера на семинар на ДСБ в Разград.
По думите му, въпреки че няма формално ограничение за това, не се наблюдават нито българските граждани, нито чужденци, представляващи риск за сигурността на страната заради връзките си с радикални ислямски движения.
Ген. Атанасов обяви, че от известно време правителството ни разполага с точна и категорична информация за липата, които отвлякоха и убиха шофьорите ни в Ирак, но няма да я обяви пред обществото.
Тези лица са бивши служители на тайните служби Мухабарата на Саддам Хюсеин, каза генералът.
Бившият шеф на НСС изрази мнение, че в управлението на
страната се съчетават интереси на политически антиподи.
По думите му, през 90-те години политическата кариера на сегашния президент Георги Първанов е започнала от Общонародния комитет за защита на националните интереси,издигнал лозунга Кърджали е Сталинград за БКП". Сега той е партньор в управлението с Ахмед Доган.
Неговата партия е създадена заради съвкупността от интереси на БКП, Държавна сигурност, агентурата и номенклатурата отпреди 1989 година, добави още той.
Ректорът на висшия мюсюлмански институт в София Мустафа Хаджи е бил заплашван от хора от партията на Ахмед Доган да не ходи на семинара за малцинствата на ДСБ. Това съобщи бившият говорител на мюфтийството Николай Панков пред журналист. Хаджи трябваше да говори за образованието
по ислям в България. Според Панков Хаджи и мехмед са били единствените турски духовни водачи, които са били против вмешателството
на ДПС в Главното мюфтийство. Заради това Хаджи ще загуби и поста си като ректор на мюсюлманския институт, каза още Панков.
КОНТРА
Силата на българския етнически модел е В това, че руши бариерите, заяви на семинар в Силистра ДПС депутатът Кемал Еюп. Ние не възприемаме квотния принцип, а реализация на всеки етнос според възможностите му, каза Еюп.
ПОГОВОРКИ
След среща с български изселници в Турция лидерът на партията Иван Костов заяви, че ДСБ ще изготви конкретна програма за работа с малцинства и за тяхното политическо представителство. Искаме хората да почувстват в наше лице здрав гръб, поясни Костов. Изселниците се оплакаха, че политическите партии в България са ги забравили и единствено ДПС ги посещава преди избори. Те не одобряват и политиката на Ахмед Доган, каза председателят на клона й в Одрин Наджи Шентюрк. Той поиска в избирателните секции в Турция да има представители и на други партии освен ДПС, защото по този начин Доган контролира вота им.
в. "Марица" - стр. 1, 4

назад


Copyright 1998-2019  OMDA Ltd. Всички права запазени