Външни влияния върху политиката,
икономиката и обществения живот на България
 
 
 
Международен валутен фонд
 
 
Един милион безработни е цената на споразумението с фонда
Андрей Бунджулов, член на Политическия съвет на Евролевицата, заяви в Силистра, че това била цената на споразумението с МВФ и резултат от сбърканите баланси на кабинета. Политиката на доходите и данъците били най-слабите места на правителството през първата година от управлението му.
в-к "24 часа", бр. 160/17.06.1998 г.                  рег. 17.06.1998 г.
 
 
 
Напредвали преговорите с МВФ за отпадане на чл. 8
На практика това означава външна конвертируемост на българския лев, пълна либерализация на валутния режим. След подписването на подобно споразумение, движението на капиталите ще става свободно. Сега се изсиква специално разрешение от БНБ или от Министерство на финансите за прехвърляне на валута в чужбина. Това пречи на външнотърговския оборот на фирмите, затруднява българските инвестиции навън и чуждите у нас. Не могат да се купуват чуждестранни ценни книжа или имоти зад граница.
в-к "Пари", бр. 136/17.06.1998 г.                     рег. 17.06.1998 г.
 
 
 
МВФ каза, че отстъпва, но не уточни кога
50 на 50 е шансът да се постигне тригодишно средносрочно споразумение между България и МВФ, заяви висш функционер от СДС, близък до премиера Костов. Правителството обмисляло алтернативи за финансиране на платежния баланс в случай на отлагане на споразумението. Последната визита на мисията у нас завърши бързо, заради неизпълнени предварителни ангажименти и заради футболното първенство. Активната фигура от българска страна беше Муравей Радев, който удържа най-твърда позиция. Проблемът е, че правителството не си дава сметка каква е разликата при рамка на икономическа политика за 1 и за 3 години. Правителството има избор между две възможности, казала по време на една от последните срещи у нас Ан Макгърк. Първата е да си осигури финансирането на фонда. Срещу това трябва да приеме рестриктивни мерки. Втората е да се откаже от парите. По този начин ще получи възможност за по-гъвкава икономическа политика - както преди време сториха Чехия, Полша и Унгария, за разлика от Москва. МВФ е пренатоварен от азиатската криза и няма да се обиди, ако кабинетът предпочети втория вариант, казала отегчената от безрезултатните преговори дама.

След края на преговорите Божков обяви, че 90% от бъдещото споразумение са ясни. Но досегашният ход на преговорите показва друго и ако въобще се стигне до подписване, отстъпките ще са само наши. Лихвата няма да се вдига, призна Костов, който настояваше за 9%, с което да се привлекат чуждите инвеститори. Фондът наложи рестриктивните си рецепти и за режима на данъчните преференции. Постановката му за "чиста икономическа среда" убива в зародиш и идеята на премиера да се предоставят "специални преференциални условия за особено важни инвестиционни проекти". Безпредметни остават и дълго подготвяните от АП за чуждестранни инвестиции "пакети от допълнителни стимули". Няма да се отменят и митата за внос на машини, искани от Българската международна стопанска асоциация (БИБА). При липсата на стимули за чуждестранните инвеститори, пари за инфраструктурните проекти няма да се намерят, а според приетата програма, до 2001 г. в инфраструктурата, в крупни ивестиционни проекти, в здравното и социалното осигуряване трябва да се влеят 6 млрд. долара от инвеститори. Едва ли ще се отрази чак толкова благоприятно на българите обещанието за падане на данъците от догодина, за което фондът склони - ДОД да падне средно с 6%, колкото ще е здравната вноска. За капак и финансирането, което ни предлага МВФ, е под очакваното от правителството. Става дума за около 400 млн. долара годишно. Затова се проиграват варианти и за едногодишно споразумение, така държавата щяла да върже платежния баланс за една година напред, а през нея правителството щяло да търси финансова подкрепа от някоя крупна международна банка, защото в света има поне 100 банки, които разполагат с по-голям финансов ресурс от МВФ.
в-к "168" часа бр.25/19-25.06.1998 г                             рег 19.06.1998 г
 
 
 
Още за тригодишното споразумение на България с МВФ
Според в. "КЕШ" споразумение с МВФ няма, но всички са доволни, договорени са 90% от матрицата, но никой все още не е видял нищо.

Вицепремиерът Божков хладнокръвно успокои страната, че всичко е наред, че ако на 13 юли пак не се стигне до споразумение, той ще прескочи до Вашингтон.

МВФ настоя 60 извънбюджетни сметки да бъдат закрити, но въпреки декларираното сближаване на позициите, твърди вестникът, така и не е станало ясно за какво още спорят и в какво точно позициите са се приближили.

Според Божков инвестиционната програма на правителството щяла да бъде готова всеки момент, стратегията в енергетиката била в работна фаза, данъчните преференции не изпълнили функцията си и трябвало да бъдат отменени, т. е. всичко засега е в застой. Министър Муравей Радев пък твърди, че има финансова стабилизация и животът бил предвидим, трябвало да се ликвидират предприятията в изолация, да се постигне яснота по финансовата дисциплина, парите от приватизацията да отиват в бюджета, да се отделя ресурс за инвестиции. $ 6 млрд. трябвало да бъдат инвестирани до 4 г. Но не можело сами да се справим с това, тъй като имаме плащания по външния дълг и ще ни трябват по $ 500 млн. годишно отвън. Муравей Радев прогнозира, че доходите ще се увеличават реално средно с 11-12% за т.г., за следващите години - с 4-5% пред инфлацията.

Според Ан Макгърк бил постигнат напредък при определяне целите на програмата, но определено имало проблеми пред България - не били готови количествените параметри на споразумението, също рамката на бюджета, нямало никакви цифри, по които да се работи, не били ясни начините за ускоряване на реформата. Макрорамката в средносрочен план също не била готова. Приватизацията оставала главното предизвикателство, енергетиката била неефективна, нямало пазар на земя. Търговските банки не работели добре, банковият надзор бил некачествен, капиталов пазар имало в зачатъчен вид. Проблемите със съдебно-правната система били капак на всичко останало, счита Макгърк.
в-к "КЕШ", бр. 24/19.06.1998 г.                         рег. 19.06.1998 г.
 
 
 
Правителството с ясна позиция пред МВФ на 13 юли
До края на юли ще сме готови и през август трябва да бъде облечено споразумението в конкретни показатели, за да го подпишем с МВФ най-вероятно през септември, съобщи финансовият министър Муравей Радев. Причината за повторното идване на мисията на фонда на 13 юли е чисто техническа, тъй като останаха за избистряне енергийната, инвестиционната и някои елементи от социалната политика на правителството, уточни министърът. Той опроверга информацията, че днес МС взима решение за разсрочено плащане на дълговете на "Нефтохим" към държавата до края на годината.
в-к. "Демокрация" бр. 163/22.06.1998 г.                    рег 22.06.1998 г
 
 
 
Близо 2 млрд. долара чакаме от МВФ
300% от квотата за България е таванът на средствата, които можем да получим от фонда по тригодишното споразумение, чието подписване още предстои, съобщиха от финансовото министерство. Дяловото ни участие във фонда в момента възлиза на 464.9 млн. СПТ, което се равнява на 625.615 млн. долара. Това е максимумът, който можем да вземем за една година, а за тригодишния период можем да стигнем до 1.883 млрд. долара. Според МВФ една страна може да подпише 3-годишно споразумение с него, ако има проблеми с външните плащания, поради структурни промени, нисък стопански ръст и лошо състояние на платежния баланс. Процедурата, предшестваща подписването на такова споразумение, включва на първо място консултации с управляващия директор на фонда Мишел Камдесю и след това отправяне на официално писмо. Финансовият министър Муравей Радев и управителят на БНБ Светослав Гаврийски трябва в свое писмо да депозират молбата на България за сключване на средносрочно споразумение с фонда. Тя ще получи разрешение, ако страната ни представи ясни програми за структурните дисбаланси в производството, търговията и цените. Прегледите по изпълнението на средносрочното споразумение се правят на всеки 6 месеца, а траншовете ще идват в избрана валута, освен ако не поискаме да са в СПТ. Ще се издължаваме в продължение на шест години, на 12 равни вноски. Притокът може да спре, ако при някой от прегледите си фондът установи, че страната е нарушила ограниченията, поставени по отношение на валутните резеви на централната банка, нейните нетни вътрешни активи на обществения сектор и други договорени с МВФ условия. Траншът няма да дойде при неизпълнение на записани в меморандума задължения.
в-к. "Пари" бр. 142/24.06.1998 г.                              рег. 24.06.1998 г.
 
 
 
МВФ не отговаря за борда
Отговорността за успеха на валутния борд носи българското правителство, а не МВФ, заяви вчера в Страсбург изпълнителният директор на фонда Мишел Камдесю. Той изрази задоволство, че бордът е възстановил доверието към паричната система и предупреди, че фондът ще се намеси, ако корупцията у нас започне да влияе върху макроикономическите параметри и ако заплаши изпълнението на програмите на МВФ. Максимум 600 млн. долара може да ни отпусне за следващите 3 години, съобщиха от Министерството на финансите. България може да кандидатства за сума равна на максимум 300% от квотата й във фонда.
в-к. "Сега" бр. 143/24.06.1998 г.                                     рег. 24.06.1998 г.

 

 

Copyright 1998-2012 ®  OMDA Ltd. Всички права запазени

Обратно към "Анализи"