Ботев, Левски и дискриминация

15 август 2012 | 15:19 | Агенция "Фокус"
Начало / Скандал на деня


През последните дни в общественото пространство широко се дискутира темата за оставането на текстовете на поета-революционер Христо Ботев в българските учебници. Комисията за защита от дискриминация е направила анализ на текстове от българската литература, според които Апостола на свободата е бил нарушител на обществения ред в империята, че „Къде си вярна ти любов народна”, за да присъства в учебниците по музика, трябва много внимателно да се коментира, че Вазов в много случаи не е прав, но трудно се редактира, че същото се отнася до Ботев. В докладите е посочено още, индианецът не трябва да се изобразява на кон с пера и томахавка в ръка, защото така е изглеждал през далечната 1842 г., а сега не изглеждал така, защото живеел в резерват, същото се отнасяло и за аборигените в Австралия.


Агенция "Фокус"
Волен Сидеров: Комисията за защита от дискриминация провежда антибългарска политика
Комисията за защита от дискриминация с държавни средства, с пари на данъкоплатеца провежда антибългарска политика като обявява за автори, които не трябва да се учат от българските деца, класици като Вазов, Ботев и други. Това каза пред Агенция „Фокус” лидерът на партия „Атака” Волен Сидеров във връзка с анализ на комисията на текстове от българската литература. Още миналата година май месец партия „Атака” е заявила своята позиция в парламента, че тази комисия трябва да се закрие, след като тя е излишно харчене на пари и дублира конституционните защити от дискриминация, които са заложени в основния закон на републиката. „На този наш призив ГЕРБ не реагира, не поиска да го направи. При това положение ние предложихме сега наскоро, преди броени седмици, наш кандидат, юрист, за член на тази комисия и сега аз осъзнавам, че това е било правилно, защото това, което излиза като доклад, е потресаващо”, допълни Сидеров. Според „Атака” Комисията за защита от дискриминация има злоупотреби с финансови средства. Този доклад, който сега е огласен, е поръчан на чуждестранни експерти и не е ясно по какъв начин, с какъв регламент, с какъв конкурс е направено това. Освен това в европейските държави, където има подобни комисии, няма практика да се поръчват доклади на чуждестранни експерти. Това е някаква новост, наложена от Кемал Еюп. „Затова ние от партия „Атака” настояваме да се направи ревизия на досегашната дейност на комисията от страна на всички институции, които са оторизирани – Сметна палата, Финансовия инспекторат към Министерство на финансите и да се търси отговорност от Кемал Еюп, който беше председател от ДПС, и досегашните членове на комисията за употребените неправомерно и неясно за какво средства. Имаме съмнения и за корупция чрез тези поръчки с експерти. Всичко това трябва да бъде проверено, ревизирано и да се търси съдебна отговорност”, допълни Волен Сидеров.

Яна НЕЦОВА

Агенция "Фокус"
Красимир Каракачанов: Комисията за защита от дискриминация трябва да се разпусне, защото само харчи пари
Комисията за защита от дискриминация трябва да се разпусне и да се махне, защото тези хора само харчат парите на обикновения български гражданин, за да говорят глупости. Това каза пред Агенция "Фокус" лидерът на ВМРО Красимир Каракачанов във връзка с анализ на Комисията за защита от дискриминация на текстове от българската литература. „Да кажеш, че Левски е смутител на обществения ред – това означава, че си човек, който няма грам национална гордост, национално чувство и се държи като някакъв чиновник от Интернешънъл или от Хелзинки Уоч, а не като българин. Да кажеш, че Левски е смутител на обществения ред – не знам каква по-голяма гнусотия може да измисли човешкият мозък. Ако ще говорим за човешкия мозък, а не за маймунска реакция”, каза Каракачанов. Според него на служителите на Комисията за защита от дискриминация трябва да им се зададе един прост въпрос - кой им плаща заплата, българският данъкоплатец или турското правителство. „Ако са турското правителство – Левски е смутител на обществения ред и като обект, като човек, който смущава раята. Тези хора просто са толкова жалки и нещастни, че най-доброто нещо, което може да направи премиерът Борисов е да ги хване и да им бие по един шут и да ги върне в първи клас, за да започнат отначало да изучават българската история и литература”, допълни Красимир Каракачанов. „Относно Ботев и приказките, че неговите стихотворения против турското робство насаждат етническа омраза – то е подобно безумие. Не можеш да извадиш от контекста на поезията на един поет като Ботев или който и да е друг извън контекста на времето, в което е писана. Ако Ботев и Левски са знаели, че един ден българи ще пишат подобни глупости и ще разсъждават по този подобен безроден начин може би Ботев щеше да скочи от парахода Радецки и да си остане в Дунав, а Левски никога нямаше да се върне от учителството си в Северна Добруджа. Това са безумци, които трябва да се махат от там и това е позицията на ВМРО”, посочи още Каракачанов. Няма нужда от подобна комисия, която си измисля несъществуващи проблеми, харчейки нашите пари, получавайки депутатски заплати, ползвайки мерцедеси и беемвета за служебни автомобили. Това са едни паразити, които трябва да се махат час по-скоро, категоричен е той.

Яна НЕЦОВА

Агенция „Фокус”
Ангел Джамбазки: Комисията за защита от дискриминация е вредна и абсолютно безсмислена
Комисията за защита от дискриминация е вредна, абсолютно безсмислена и ненужна и час по-скоро трябва да бъде разпусната и закрита. Това каза пред Агенция „Фокус” общинският съветник от ВМРО Ангел Джамбазки. „Това, с което се занимава тази комисия, когато не си купува джипове и не харчи 2,5 млн. лева на година за удоволствие на Кемал не знам какъв си и всички подобни нему да се возят в беемвета в София, се занимават с това да защитават съмнителното за мен и несъществуващо право на циганите да се возят без билети в градския транспорт, да не си плащат водата, тока и т.н.”, каза Джамбазки. „Самият факт, че се отдават на литературно четене и на изследване на учебниците по литература и по история е меко казано смехотворно и щеше наистина да е много комично, ако не беше жалко и ако не беше абсолютно безотговорно и национално предателско. Да седнат да обясняват как трябва да отпаднат текстове от Вазов, от Ботев, как Левски трябва да бъде представян като виновен според турските власти, защото това е написал някой малоумник в един от докладите – е някакво психическо състояние на духа на тези хора. Тези хора очевидно са много чуждопоклонно, подмазваческо наведени и се опитват да си измислят работа”, посочи Джамбазки. „Оставям бе коментар факта, че индианците не трябва да се рисуват с пера по главите, защото сегашните индианци не били с пера по главите, нали се сещате, че трябва да се пренапише „Винету”, заради Комисията по дискриминация. Оставям настрана факта, че наричат Левски нарушител на реда. Тези хора си позволяват това нещо. Оставам настрана факта, че те вероятно не знаят, че Христо Ботев освен гениален поет е и революционер, който загива в бой с турска армия в борба за Освобождението на България”, подчерта Джамбазки.
Тези хора се опитват да пренапишат учебниците по история, учебниците по литература. Те се опитват да пренапишат Вазов и Ботев. Хора, които не са достойни да стоят в една стая с портрет на Левски, Ботев и Вазов, ще кажат какво ще напишат Вазов, Ботев и как се отнасят към Левски българите. Това е унизително, смешно, жалко и безотговорно. Така че – разпускане и закриване на тази комисия”, заяви Джамбазки.
Според него е хубаво да се направи сериозен финансов преглед на делата на Комисията за защита от дискриминация, както и на това дали са спазени всички законови норми по сформирането и мандатността на комисията. Изобщо какво са правили тези хора, докато не са чели Винету, за да кажат, че индианците не са с пера. „Кемал Еюп, някоя си Страшимирова и другите анонимници ще редактират Чинтулов. Това е смешно и жалко. Тези хора трябва да бъдат разследвани сериозно за поведението и за действията си. Лицата, които трябва да бъдат проверени са – Анна Владимирова Страшимирова; хубавото българско име - Баки Хасанов Хюсеинов, Атанас Мусорлиев, Кемал Еюп Адил, Сабри Салиев Ахмедов и новите звезди на президента на републиката Ивайло Стефанов Савов, Златина Манолова Касърова-Дукова, София Кирилова Йовчева и Лало Пацев Каменов. Тези хора смятат, че са способни да редактират творчеството на Чинтулов, Ботев и Вазов. Аз смятам, че те не са достойни да стоят в една стая, в която има портрети на тези хора. Ако имаше възможност българското гражданство да бъде отнемано и да отпада, те са в моята челна десетка за това какво трябва да се случи, подчерта още Ангел Джамбазки.

Красимира ГЕОРГИЕВА

Агенция „Фокус”
Проф. Божидар Димитров: Хората, написали анализите за Ботев и Левски, трябва незабавно да бъдат уволнени
Хората, написали анализите за Ботев и Левски, трябва незабавно да бъдат уволнени или да бъдат подканени да подадат оставките си. Това каза пред Агенция „Фокус” историкът проф. Божидар Димитров във връзка с анализ на Комисията за защита от дискриминация на текстове от българската литература и дискутираната тема за оставането на текстовете на поета-революционер Христо Ботев в българските учебници. „Тези хора, които са написали, че Левски е смутител на обществения ред, а Ботев такъв и онакъв – просто ми е чудно как в държавния апарат на България, защото Комисията за защита от дискриминация е част от държавния апарат, може да попаднат такива хора – глупави, невежи. Тези хора някога се наричаха вредители, но в ботаниката, а не в живота”, каза проф. Димитров. Според него заявлението, че няма да се променят учебниците не е достатъчно, тъй като са предприети активни действия за махането или трансформацията на съответните пасажи от думите на нашите герои в други. „Сега те не успяха, но каква е гаранцията, че няма да успеят утре, когато Бойко Борисов няма да е министър-председател, а Сергей Игнатов – министър на образованието”, каза още проф. Димитров. Според него Комисията по дискриминацията не трябва да се закрива, но оставането на тези, които са написали анализите, в държавния апарат, означава, че „ние съзнателно ще трябва да търпим хора, които ще дебнат удобен момент да нанесат своя пъклен удар”.

Яна НЕЦОВА

Агенция „Фокус”
Академик Георги Марков: Не може да се цензурира автор от 19 век с оглед началото на 21 век
Не може да се цензурира един автор от 19 век с оглед началото на 21 век. Това каза за Агенция „Фокус” историкът академик Георги Марков във връзка с анализ на Комисията за защита от дискриминация на текстове от българската литература и дискутираната тема за оставането на текстовете на поета-революционер Христо Ботев в българските учебници. „Този въпрос за мен не е нов, защото още преди десетина години започнаха да повдигат въпроса главно в средите на ДПС относно „Под игото”, че бил остарял роман, „Не мили не драги”, сега стигнаха и до Ботев. Мотивировката на тези, които повдигат въпроса е, че децата, турчетата в училищата, когато четат, че Ботев гледа как турчин беснее над бащино огнище, те се засягат. Аз им отговорих, че винаги съм казвал, че това не засяга нашите сънародници от турски произход, защото това са стихове на един поет-революционер от 19 век срещу Османската империя. Така че те нямат нищо общо с престъпленията на Османската империя. Трябва да останат така и стиховете, и повестите, романите, защото това е историята на 19 век”, коментира академик Марков. Той подчерта, че не може да се цензурира един автор от 19 век с оглед началото на 21 век. „Това е един подход, който вече е по болшевишки прилаган след 9 септември 1944 г. Тогава за 100-годишнината на Вазов – 1950 г. правят така наречените събрани съчинения. В неговите военни стихосбирки голяма част от стихотворенията са изхвърлени като изражение на великобългарския шовинизъм. След това песни дори като „Питат ли ме дей зората” вместо Вардар слагаха Искър. Една фалшификация и то в София, не в Скопие. Фалшифицираха и текста на „Велик е нашият войник”. Той беше около 15 години забранен, а после го пуснаха с променен текст. Дори химнът – тази хубава песен „Мила родино” през 1964 г. поетите Димитър Методиев и Георги Джагаров си позволяват да променят текста на Цветан Радославов – една песен от епопеята на Сръбско-българската война, когато Радославов и други студенти се завръщат с парахода като доброволци по Дунав и той тогава пише този текст. Така че да не се връщаме през онези 45 години, когато имаше цензура в България”, каза още академик Георги Марков.

Яна НЕЦОВА

Агенция „Фокус”
Петър Мутафчиев: Комисията за защита от дискриминация нека да остави историята на мира
Комисията за защита от дискриминация трябва да се занимава с проблемите, които съществуват в настоящето и нека да остави историята на мира. Това каза пред Агенция „Фокус” Петър Мутафчиев, народен представител от Коалиция за България във връзка с анализ на комисията на текстове от българската литература. „Историята не пречи на никой. Тя е приета от нас. Тя е достойнството на България. Не пипайте достойнството на България”, каза Мутафчиев. Той е учуден от това, че може да се търсят в българската история и в литература текстове, които да бъдат обект на разследване от Комисията за защита от дискриминация. „Това са учебници, автори, тези от българската история, които са се учили от поколения наред. За мен е едно пълно безумие това, което прочетох в докладите на Комисията по дискриминация. Надявам се, че все пак разумът ще надделее и няма да се стигне до подобни предложения за промени в системата ни за обучение на децата. България все пак има своето достойнство и ние трябва да запазим това достойнство”, категоричен е Петър Мутафчиев. Според него не може заради определени съмнения да се връщаме назад и да се променят текстове, да се цензурират дори автори, които поколения наред са учени от българските граждани. „Има и още един въпрос, който трябва да зададем – това ли е смисълът на комисията против дискриминация – да се връщаш в историята, а не да гледаш в настоящето”, посочи Мутафчиев. Комисията трябва добре да обмисли още един въпрос – как се харчат народните пари. „Ако това са обследвания, за които те плащат на експерти, мисля, че са пропилени средства на българския народ за нещо, което не мисля, че ще влезе в употреба. Имам една препоръка – да престанат да харчат народни пари за подобни доклади, които не вършат работа на никого. Нека да гледат функциите си в настоящето и бъдещето, а не да се ровят в историята на България. Какво целят с един доклад на една държавна комисия, назначена от българския парламент да зачертаят творчеството на Ботев, да зачертаят личности от българската история като Васил Левски и фактът, че днес се извиняват за Васил Левски, означава ли, че утре ще се извиняват за Ботев или ще се месим в църковните въпроси и канонизирането на Свети Георги Софийски и в църковните дейности. Мисля, че това е недопустимо”, каза още народният представител Петър Мутафчиев.


Агенция „Фокус”
Докладите на Комисията за защита от дискриминацията са с цел оправдаване на средствата, според читател
Докладите на Комисията за защита от дискриминацията (КЗД) са с цел оправдаване на средствата, които им отпуска бюджетът. Това пише в писмо до редакционната поща на Агенция „Фокус” читателката Ирина Панева във връзка с подборката от примери на Аналитичните констативни доклади, публикувани на интернет-страницата на Комисията за защита от дискриминация. Според нея цитатите от доклади на комисията са верни точни. „Първоначално не повярвах, че това е възможно да се случва, но след това прочетох част от докладите на КЗД”, пише Панева. Като държавна структура КЗД са длъжни да публикуват отчетите си. „За 2011 г. бюджетът им е отпуснал над 2 милиона лева, от които за заплати и осигуровки над 1,5 милиона. Близо 600 000 лева за външни услуги. За 2012 бюджетът ще им отпусне 1,880 000, от които 1,5 милиона за заплати и осигуровки”, допълва Ирина Панева. Тя отправя два въпроса до Комисията за защита от дискриминация: 1. Дали изтребването на коренното население на Америка - индианците и затварянето на малкото оцелели в "резервати" е дискриминация?
2. Изучава ли се в американските училища тази дискриминация и има ли часове по майчин език в тях?
Агенция „Фокус” очаква и други мнения на читатели.

Агенция „Фокус”
Комисия за защита от дискриминация: Левски бил нарушител на реда, Вазов бил неправ, но трудно се редактирал, „Къде си вярна, ти любов народна” не е много подходяща за учебник по „Музика”
Във връзка с полемиката, която се разгоря през последните дни по повод оставането на текстовете на поета-революционер Христо Ботев в българските учебници в Агенция „Фокус” се получиха много писма от цялата страна. По този повод безпристрастно предлагаме на читателите си подборка от примери на Аналитичните констативни доклади, публикувани на интернет-страницата на Комисията за защита от дискриминация.
От тези примери, ще научите че Апостола на свободата е бил нарушител на обществения ред в империята, че „Къде си вярна ти любов народна”, за да присъства в учебниците по музика, трябва много внимателно да се коментира, че Вазов в много случаи не е прав, но трудно се редактира, че същото се отнася до Ботев. Ще разберете, че индианецът не трябва да се изобразява на кон с пера и томахавка в ръка, защото така е изглеждал през далечната 1842 г., а сега не изглеждал така, защото живеел в резерват, същото се отнасяло и за аборигените в Австралия.
Всичко това, може би трябва да се остави без коментар. Освен ако не си зададем въпроса имат ли покой в знайните си и незнайни гробове българските национални герои и просветители, като ни гледат отвисоко какви неща творим днес и за какво харчим народните пари, вместо действително да образоваме бъдещето на България. Очевидно някогашният пролетарски интернационализъм щедро се заменя с криворазбрана представа за космополитизъм и псевдотолерантност, от което трудно някой ще бъде заставен да ни уважава повече.

В следващия текст всяка прилика с т. нар. кандидатстудентски бисери е случайна. Не е засегнато и мнението на Седящия бик, Винету, Текумзе, Оцеола и ред индиански вождове, които освен че присъстват в юношеските романи, с които сме израснали, едва ли биха имали добро мнение за съвременните трактовки на антидискриминационните ни чиновници.


- Урок 20 „Движение за българска държава”
Много коректно е развит и този урок – прави се разграничение между това, че балканските християнски народи въстават срещу султана, който стои начело на империята, а не срещу мирното мюсюлманско население. Това население също е със статута на „рая”.
„.. балканските християнски народи – сърбите и гърците първи въстанали с оръжие срещу властта на султана....”
„… османската полиция заловила Апостола и съдът го осъдил на смърт” – тази тема е много деликатна, защото Васил Левски е национален герой и при преподаването на урока за Левски и неговото залавяне, трябва да се внимава с етнонимите „османци” и „турци”. Факт е, че в конкретния случай авторите коректно са използвали словосъчетанието „османска полиция”, а не турска, но смятам, че е редно да има и допълнителен обяснителен текст за това, че османската полиция е изпълнявала служебните си ангажименти, за османската полиция, Васил Левски е бил нарушител на реда. Такава е била политиката на империята.


1. Български език, 7. клас, Просвета, 2008, Милена Васева, Весела Михайлова

Стр. 56 - Урок „Знам и мога”, Правилно и неправилно цитиране,: „...Той беше Мунчо. Като позна главата на любимия си Русия-на, той вторачи яростни, безумни очи в нея и изригна, в един дъжд от плюнки, една колосална попръжня против Мохамеда и султана...” Приведеният текст от „Под игото” на Иван Вазов би могъл да бъде спестен и заменен с друг, доколкото в случая не се изучава художественото произведение, а се посочва пример за правилно и неправилно цитиране.

Стр. 57 - „... да гледа турчин, че бесней над бащино ми огнище... Бунтовникът не може да се примири с това, че турците „беснеят над бащино му огнище”. Приведеният текст би могъл да бъде спестен и заменен с друг, доколкото в случая не се изучава Ботев, а се посочва пример за правилно и неправилно цитиране.

2. Български език, 7. клас, изд. къща "Анубис", 2011, Петя Костадинова, Капка Велинова

1. Български език (Образователно направление) за Пред училище, автор проф. д-р Фидана Георгиева Даскалова – Димиева

Стр. 17 - "Художествен текст" Упражнение върху "На прощаване" от Христо Ботев,
„...Но кълни, майко, проклинай
Таз турска черна прокуда,
Дето нас млади пропъди
По таз тежка чужбина –
Да ходим, да се скитаме
Немили, клети, недраги!...”
При евентуалното възприемане на текста извън историческия контекст, съществува риск за пренасяне на тези отношения от страна на учениците върху техните съвременници.

- Дискриминация по Възраст:
Стр. 17 - "На прощаване" от Христо Ботев, В цитирания по-горе текст, младите са прокудени, немили, клети, недраги.

3. Литература, 7. клас, изд. къща „Анубис”, 2011, Клео Протохристова, Светла Черпокова, Аделина Странджева, Николай Даскалов, Деян Янев
- Етнически произход:
Стр. 10, 18, 22 - "Свободолюбие и героизъм" , Христо Ботев "На прощаване в 1868 г." „...Но кълни, майко, проклинай
Таз турска черна прокуда,
Дето нас млади пропъди
По таз тежка чужбина –
Да ходим,да се скитаме
Немили, клети, недраги!...
... та сърце, майко, не трае
да гледа турчин, че бесней
над бащино ми огнище...
...затуй, че клетник не трая
пред турци глава да скланя,
сюрмашко тегло да гледа!"
"Турска прокуда, беснеещ турчин, турците...убиват, позорят.. и т.н." При евентуалното възприемане на текста извън историческия контекст, съществува риск за пренасяне на отрицателното отношение към турците от страна на учениците върху техните съвременници. Липсва съвременен коментар за историческите измерения на описани събития и явления.

Стр. 73, 74 - Иван Вазов " Една българка", "Едното заптие, стар и дебел турчин, плесна с бича си и ги изпсува. - Назад, свини гяурски! Бягайте!....Хай, влазяй, магарице!..." Турчинът е стар и дебел. Българките са наречени свини гяурски, хънзъри, кучки, а баба Илийца - магарица... Тази наситеност на текста с епитети обогатява художествения текст, но в същото време обърква учениците по отношение на собствената и чуждата идентичност. Автентичният текст не е съпроводен с подходящ коментар от страна на авторите на учебника.
Стр. 82 - Иван Вазов " Една българка", "...Турци трябва да са... Тая нощ ще ни изколят..." Турците са представени като убийци. Цитатът, оставен без необходимия коментар, води пряко към създаване на крайни стереотипи. Нещо повече, анализът на авторите ненужно и небезпристрастно акцентира върху цитати, които, извадени от контекста на разказа, изместват вниманието от високата морално-естетическа стойност на разказа към фона от исторически събития. Примерите за това са в следващия текст.
Стр. 90, 96, 107 - Иван Вазов "Една българка", "...презрението на турците, неотзивчивостта ..." "Те са зли, кръвожадни, люти, свирепи. Определянето им като "тълпа", "шумна сган", "тайфа" ги поставя на равнището на нецивилизоваността. Неподплатеното с разумни основания господарско високомерие, безсмислена жестокост, стихийността на постъпките - всичко това са важни елементи от характеристиката на поробителя в разказа." "б) героинята търси път към сърцето на насилника..." Изброени са всички възможни отрицателни качества, като поробителят се свързва с определен етнос. Анализът на авторите би трябвало да е в посока моралните качества на героинята и художествената стойност на произведението.
Стр. 108-111 - Иван Вазов "Опълченците на Шипка"
"...гъсти орди лазят...И ордите тръгват с викове сърдити...Турците реват, насипи налитат и падат, и мрат; - Идат като тигри, бягат като овци...душманските орди, бесни и шумещи!...орди дивашки.... "...младите дружини...оплискани с кърви... ...всякой гледа само да бъде напред и гърди геройски на смърт да изложи, и един враг повече мъртъв да положи. .....те ще паднат, но честно, без страх кат шъпа спартанци...
.. При тез думи силни дружините горди очакват геройски... с една смърт юнашка и с една победа... героите наши като скали твърди желязото срещат с железни си гърди и фърлят се с песни в свирепата сеч..."
Две страни в пряк сблъсък. От едната страна са турците - с всички характеристики на врагове. От другата страна са българските опълченци - с всички характеристики на герои. Авторите на учебника не са направили разграничение между изобразените в художествена форма исторически събития и съществуващи съвременни стереотипи, разглеждащи отношенията между турци и българи винаги като вражески.

4. Музика, 7. клас, Просвета, 2008, Вяра Сотирова, Здравка Матеева
Стр. 107 - Песни – „Къде си вярна ти любов народна”, текст Добри Чинтулов. Трите куплета, представени в учебника могат се впишат в рамките на патриотизма. Но при проявен интерес към целия текст, учениците ще прочетат следното:
"..Пламни, пламни ти в нас, любов гореща,
противо турци да стоим насреща!
Да викнем всинца с глас голям
по всичкия Коджабалкан:
голямо, мало, ставай,
оръжие запасвай!
На пояс тънки саби запашете,
за бащината си земя станете,
колете турски племена,
пълнете с техните тела
пространните равнини,
дълбоките долини!
Прочитът на такъв текст, в който турците са представени като врагове, които трябва да се колят, неизбежно ще доведе не само до предразсъдъци, но и до взаимна омраза. От една страна е напълно реална опасността от издигане на съвременни призиви с подобно съдържание. От друа страна – обидата от незаслужено вменяване на историческа вина.

5. Музика, 7. клас, изд. къща "Анубис", 2011, Валентина Манолова, Галина Стоянова, Юлиана Близнакова
- Етнически произход:
-"Световното музикално изкуство по времето на Ренесанса". Добри Чинтулов "Къде си вярна ти любов народна":
"..Пламни, пламни ти в нас, любов гореща,
противо турци да стоим насреща!
Да викнем всинца с глас голям
по всичкия Коджабалкан:
голямо, мало, ставай,
оръжие запасвай!
На пояс тънки саби запашете,
за бащината си земя станете,
колете турски племена,
пълнете с техните тела
пространните равнини,
дълбоките долини!”
Посоченият цитат, който е в края на стихотворението, не е даден в учебника. Независимо от това се предполага, че учениците ще бъдат запознати с целия текст. Тъй като учебният предмет е музика, текстът е оставен без коментар относно историческия контекст на съдържанието. Турците са представени като врагове, които трябва да се колят. Липсата на коментар за историческите измерения на посочения цитат , го препраща лесно към съвременното му преекспониране и създаване на стереотипи.

Издателство „Даниела Убенова”
Урок Буква "И", стр. 21 - изображение на коренен американец (индианец), яхнал кон, с перо на главата и томахавка в ръката.
Според Уикипедия индианците са изглеждали така около 1842 г. На страницата на същия източник е показана снимка, датираща от 1916 г., на която ясно се вижда разликата в това как изглеждат т.нар. „индианци” към дадения момент, а в наше време и тази им визия не е актуална – различава ги единствено цвят на кожата, расови черти, форма на череп.
Заключение:
Децата не бива да бъдат подвеждани относно визията на дадена раса, при условие че никъде на друго място няма изображение на представители на съответната раса.

32. „Изобразително изкуство за първи клас”
Издателство „Прозорец”

Автори: Лучия Ангелова, Пламен Легкоступ
Урок „Маски” стр. 71 има снимка на мъж, от негро-австралоидната раса изобразяваща го с изрисувано лице, което създава впечатление за диващина в сравнение с останалите снимки от урока, които представляват археологически маски, маски на кукери и на артисти- клоун, мим и др.
Имайки предвид естеството на урока е ясно, че авторите са искали да покажат племенна маска, но в случая тя се възприема от децата като типична за всички представители на негро-австралоидната раса.

- Урок 20 „Движение за българска държава”
Много коректно е развит и този урок – прави се разграничение между това, че балканските християнски народи въстават срещу султана, който стои начело на империята, а не срещу мирното мюсюлманско население. Това население също е със статута на „рая”.
„.. балканските християнски народи – сърбите и гърците първи въстанали с оръжие срещу властта на султана....”
„… османската полиция заловила Апостола и съдът го осъдила на смърт” – тази тема е много деликатна,, защото Васил Левски е национален герой и при преподаването на урока за Левски и неговото залавяне, трябва да се внимава с етнонимите „османци” и „турци”. Факт е, че в конкретния случай авторите коректно са използвали словосъчетанието „османска полиция”, а не турска, но смятам, че е редно да има и допълнителен обяснителен текст за това, че османската полиция е изпълнявала служебните си ангажименти, за османската полиция, Васил Левски е бил нарушител на реда. Такава е била политиката на империята.

- Урок 21 „Освобождението на България”
„Султанската полиция разкрила плана и въстанието (Априлското) избухнало по-рано”.
По нататък в урока коректно и точно се използват словосъчетанията „османски насилия”, „османска империя”. В дух на религиозна толерантност в раздела „Моята енциклопедия – Културното наследство на България” са представени, както българските манастири и възрожденското изкуство, така и османотурските паметници.

- В урока „Българите и техните съседи”, задача 2 е публикуван текст за живота на Св. Георги Софийски, който бил убит от „местните османлии” и „изгорен на клада”, защото не искал да „приеме исляма”.
Смятам, че е редно да има допълнителен текст за децата, в който да бъде обяснено, че този подход на насилствена ислямизация е съществувал, но отново да се подчертае, че не религията е агресивна, а политиката на империята. В конкретния случай смятам, че така поднесена историята за житието на Св. Георги Нови Софийски, е налице противопоставяне на християнство срещу ислям и се създава предпоставка за дискриминация на религиозна основа.

-  В урока „Движение за българска държава”, задача 7 е зададен въпрос относно това, на кого принадлежат думите: „Българи, турци, евреи и прочие ще бъдат равни във всяко отношение..” Формулировката на въпроса е носител на описанието, че и турци, и евреи ,и прочие са били поробени „рая”, т.е. също толкова безправни. Животът на всички, влизащи в категорията „рая” е бил еднакво непоносим. Не бива да се допуска противопоставяне между отделните етноси.

- В урок 15 „България през 14 век” коректно е пресъздаден моментът на завладяването на „балканските държави” от „османските турци”. Добро впечатление прави уточнението, че са завладяни балканските страни Византия, България и Сърбия, а не както в повечето случаи, в учебните помагала, се среща завладяването на само на България, без да се изброяват останалите балкански страни. По този начин се охарактеризира експанзивната имперска политика.

- Като пример за етническа толерантност може да се приеме следния текст към същия урок: „...в българското общество живеели различни по език и вяра общности ....евреи, арменци, а в столицата и в черноморските градове квартали на италианци от Венеция и Генуа. През 14 век се заселии кумани, власи, татари. На Балканите имало и общности от роми”.

- Урок 17 „Българите в Османската империя”. Първите 2 точки дават ясна представа как е структурирана и как функционира Османската империя:
„..Византийският опит бил използван при градежа на османската държава...в османската държава човешките права се определяли от вярата. Мюсюлманите заемали всички държавни длъжности (така като е било и с длъжностите във Византия – само от християни)...Приемането на исляма било единствен път за издигане в обществото.”
Авторите в две изречения дават информация и за исляма, синтезирано и с много позитивизъм, че религията ислям учи, че „човек е длъжен да върши добро, да бъде честен, да прощава и да помага на бедните”. Много поучително и възпитателно е следващото изречение, че: „всички религии учат вярващите на добро и взаимопомощ, но могат да бъдат използвани и за насаждане на вражда и омраза между хората.”

- „Чистият път”, Иван Вазов,
Разказът дава пластична представа за живота в империята, споменава се и словосъчетанието „турското правителство”, което е неточно, но в конкретния случай не могат да се правят „корекции” и „редакции”на Вазовия разказ.

6. Читанка за четвърти клас, Румяна Танкова, Виктор Самуилов

- „Намереният късмет” – турска народна приказка
За съжаление само една турска народна приказка. Би било добре, ако в читанката бяха намерили място и други приказки или произведения, представящи богатата култура на отделните етноси, живеещи в пределите на страната – арменски, еврейски, ромски и т.н.

7. Български език за 4 клас, Румяна Таноква, Катя Чернева, Ваня Иванова

- В урок № 18 е публикуван кратък текст от Леда Милева за нос Емине, в който се споменава и легендата, според която „четирдесет български девойки се хвърлили в бездънна пропаст, за да не ги поробят”. Дотук нищо смущаващо. Притеснително би било, ако в клас започне дискусия за поробване, за „турско робство” и т.н. Според мен при публикуването на легенди като тази, трябва да има и обширен обяснителен текст.

- Урок № 14 „Залезът на Второто българско царство”
„Българските зами станали част от огромната Османска империя. Завоевателите били с друга религия – мюсюлманска. Те покорили и други християнски народи. Българите нямали равни права с мюсюлманите”. – тук смятам, че има неточност – от едната страна имаме етническа категория (българи), а от другата страна – религиозна – (мюсюлмани). Или да се де каже, че българите нямали равни права с османците, или – християните нямали равни права с мюсюлманите. Така, както е формулирано в учебника изречението, предполага форма на непряка дискриминация, защото има противопоставяне на българи срещу мюсюлмани, а болшинството от населението, които изповядва исляма към днешна дата са етническите турци.
„Не можели (българите) да участват в управлението и в армията...били натоварени с много повече и по-тежки данъци....Много от българите с големи насилия били принуждавани да приемат религията на завоевателите. Други доброволно приемали исляма. Поробените се вдигали на бунове, но империята била много силна и ги потушавала.” Защо тук фигурират само българите?!? Редно е да се изброят и още поне два християнски народа, които са били в границите на империята, и които са били принуден ида приемат исляма. При такава формулировка на горното изречение, учениците биха останали с впечатление, че насилствената ислямизация е била едва ли не „лично” отношение към българите. Не. Би трябвало авторите да обяснят, че действително е имало такава политика на насилствено приемане на исляма, и тази политика на империята е била прилагана към всички християнски народи - българи, сърби, гърци в пределите на Османската империя.

15. Читанка за трети клас, Татяна Борисова, Екатерина Костова, Катя Никова, Николина Димитрова
-Наблюдава се дискриминация, макар и не пряка, по отношение на етническите и религиозни празници – в съдържанието на учебното помагало са намерили място детски стихотворения, разкази и приказки, посветени само на християнските празници – Коледа („Детска коледна песен”, Любен Каравелов, „Гост” по Константин Константинов), Сурва („Пъстра суровачка”, Галина Златина), Цветница и Велкиден („Лазарки”, народна песен, „Цветница”, Ран Босилек, „Великден”, Елисавета Багряна, „Великден”, Дора Габе), Гергьовден („Свети Георги”, Ран Босилек, „Срещу Гергьовден”, по Константин Константинов). Единствено изключение тук прави преданието за ромската Нова година, разказано от Йосиф Нунев „Василица”. За съжаление в читанката липсват разкази, стихотворения, предания от и за ромски, турски, еврейски и арменски празници и обичаи.

Агенция „Фокус”
Комисията за защита от дискриминация не е поставяла въпроса дали творчеството на Христо Ботев да отпадне от учебниците
От Комисията за защита от дискриминация не сме поставяли въпрос въобще творчеството на Христо Ботев да бъде или да не бъде включено в учебниците. Мисля, че учебниците само ще загубят от това. Това не е наша работа, а и ние имаме прекалено много административни ангажименти и въпроси, които трябва да решаваме в момента и не сме го поставили на дневен ред. Това каза пред Агенция „Фокус” председателят на Комисията за защита от дискриминация Ана Владимирова Страшимирова. „Комисията няма правомощието да предлага някакви промени в учебния план. Първо ние не сме такива големи специалисти в областта на образованието, ние сме по-скоро в областта на антидискриминационното законодателство. Това, което сме направили, е, че сме издали няколко препоръки. Има решение на стария състав на комисията от 2011 г., където са дадени съвсем общи препоръки, но те не касаят конкретно съдържание на учебниците или на учебните програми. Те касаят по-скоро препоръки в областта – да се синхронизира нормативната уредба на Министерството на образованието, младежта и науката, да се извърши актуализиране на действащата нормативна уредба; в състава на комисиите, оценяващи и одобряващи учебниците да бъдат включени и експерти, които да са специалисти вя областта на антидискриминационното законодателство. Това са нашите препоръки, които са били приети, но конкретни промени в учебни програми или учебни помагала не са правени и не са предлагани”, обясни Ана Страшимирова.
Не е сред нашите препоръки Христо Ботев да бъде премахнат от учебниците, бе категорична тя. Още повече, че Христо Ботев и творчеството му са българска икона и част от културното наследство на България, допълни Страшимирова. Това е било по времето, когато председател е бил Кемал Еюп. „Вече отговорихме и на представителите от ВМРО, които искат разпускане на комисията. Като нов орган може би е добре да ни бъде дадено известно време толеранс. Тук по-скоро е въпрос на някакво недоразумение, което се преекспонира в медиите и се създава изкуствено напрежение”, каза още Ана Страшимирова и призова медиите да се обърнат към хората, които са провокирали темата.
„Съжалявам, че като нов председател на Комисията за защита от дискриминация се налага да влизам в полемика и да се обяснявам във връзка с едно изследване, което е проведено през 2011 г. Комисията за защита от дискриминация не предлага никакви промени в учебния план или в учебниците. Тук става въпрос за едно изследване за стереотипи и предразсъдъци в учебници, учебни помагала, образователни програми и планове в подготвителното и основното образование. Това изследване е било възложено през 2011 г. от Комисията за защита от дискриминация и е извършено от Дружество на психолозите в България по европейски проект „Равенство – път към прогреса”, обясни Ана Страшимирова.

Радостина ГЕОРГИЕВА